Elbilerne kommer. Men hverken de eller deres infrastruktur er fejlfri. Det kunne en kinesisk Tesla-ejer forenylig konstatere.
En Tesla-ejer i Shanghai har på det sociale medie Weibo klaget over noget af en vild elregning.
Carscoops skriver, at manden er blevet opkrævet intet mindre end 3.846.306 kinesiske yuan svarende til 4,1 millioner danske kroner, fordi Teslas opgørelse viser, at bilisten har sendt 1.923.720 kW-timer ned i sin bil ved at bruge Telas ladenetværk. Hver kilowatt-time eller kWh kostede Tesla-ejeren 2 yuan. Omkring 2 kroner og 16 øre.
Det forbrug svarer til, at manden har lade en Tesla Model 3 helt op mere end 32.000 gange. Hvilket han selvfølgelig ikke har. Heldigvis for Tesla-ejeren har Tesla erkendt, at regningen er deres fejl. Præcist hvor fejlen er opstået, er mærket dog fortsat ved at undersøge.
Det ændre dog ikke på, at Tesla faktisk er ved at hæve ladepriserne i Kina. Forklaringen på de højere priser er, at det skal ‘sikre en bedre udnyttelse af ladenetværket’. Lige nu betaler kinesiske Tesla-ejere 3,20 yuan i minuttet for at lade. Men det stiger inden længe til det dobbelte.