Ladas nye elbil skal bygges på 20 år gammel Renault


e-Largus er lige ikke andet end en prototype. Men den skal køre på de russiske veje allerede næste år.

Gammel Renault-teknik brugt i næsten lige så gamle Daciaer skal nu være grundlaget for Ladas første elbil. Lada som i maj igen kom på russiske hænder, da Renault solgte sin andel af AvtoVAZ-koncernen tilbage for sølle én russisk rubel. Det svarer til 12 danske øre.

At Renault nu ikke længere ejer størstedelen af Lada, og det faktum at russerne er hårdt ramt af internationale sanktioner, betyder bl.a., at mærket må levere biler uden airbags, ABS-bremser og ESP-systemer. Alt sammen med den russiske regerings velsignelse.

LÆS OGSÅ: Lada vil betale de ansatte for at sige op

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Hverken sanktioner eller generel varemangel holder dog Lada fra at lancere en elbil. Mærkets første. e-Largus hedder den. Og helt slut med Renault er det så heller ikke. I hvert fald ikke Renault-dele.

En ny, 22 år gammel bil
For elbilen skal bygges på den platform, som Dacia for 18 år siden begyndte at bygge modellen Logan på. Men platformen er faktisk ældre end det. For den blev først udviklet af Renault og Nissan helt tilbage i 2002. B0 hedder den. Platformen altså.

Ifølge Motor1 har Lada ikke tænkt sig at ændre synderligt på teknikken. Andet end at tage forbrændingsmotoren ud. Batteriet, hævder Lada, er der plads til under sæderne. Apropos batteriet så siger en kilde ifølge mediet, at Lada regner med en rækkevidde på 400 kilometer. Altså udover lynladning.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Lada er generelt ikke meget for at sige noget om deres første elbil. Andet end at man næste år er klar til at teste en række prototyper som skal blive til ‘nye biler’. Et forsigtigt bud er, at Lada er klar med de første e-Largus i 2024. Til den tid vil modellens teknik være 22 år gammel.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk