Den nye, Lada Azimut er mærkets første nye SUV i 30 år. Modellen, der skal stjæle Dacia-kunder, skal supplerer den ældgamle Niva.
Lada har lanceret mærkets første nye bil i 30 år.
Den nye model hedder Lada Azimut og skal konkurrere med biler som Dacia Duster. Den ses som en moderne efterfølger til den velkendte Lada Niva, der i øvrigt stadig er i produktion.
Azimut er udviklet til et russisk marked i forandring. Mens fordi de russiske køber de seneste år kun har haft en meget begrænset udvalg hos forhandlere.
Det har primært bestået af ældre Lada-modeller og nye kinesiske biler.
Forklaringen skal findes i, at de vestlige bilmærker trak sig fra Rusland, da landet militært overfaldt Ukraine.
Som en konsekvens trak selv Renault, der ellers ejede Lada, sig fra den tidligere Sovjet-stat. Franskmændene solgte i øvrigt den russiske forretning for bare 10 danske øre.
Designmæssigt placerer den nye Azimut sig mellem Dacia Duster og den kommende Dacia Bigster. Bilens udtryk er moderne. I hvert fald for en Lada at være. Og selvom den ikke længere direkte kan forbindes med Renault, deler den nye bil alligevel træk med billigtmærket Dacia.
Teknologien i Azimut er hentet fra den mindre Lada Vesta, der oprindelige er bygget på i forvejen ældgammel Renault-teknik.
Motor og teknologi i den nye Lada
Interiøret i Lada Azimut er også et skridt frem for mærket. Bilen udstyres med et digitalt instrumentbræt. Derudover får den en central touchskærm på 10 tommer.
Software er en udfordring for russiske bilproducenter. Firmaer som Google boykotter nemlig hele landet, så Android Auto er ikke en mulighed. Det samme gælder Apple Carplay.
Lada bruger i stedet et russisk udviklet system kaldet Navio.
Udstyrslisten består udover softwaren en hel del ting, som er nye for Lada-ejere. Det bliver muligt at tilvælge trådløs opladning af mobiltelefoner.
Det samme er tilfældet for et 360-graders kamera.
Der er ingen planer om hybridteknologi i Lada Azimut. Bilen vil blive lanceret med to forskellige benzinmotorer. En udgave med 120 hestekræfter og en med 132 hestekræfter.
På et senere tidspunkt forventes en kraftigere turboversion. Den vil yde 150 hestekræfter.
Produktion, pris og tvang
Produktionen af den nye SUV starter næste år. Det kommer til at foregå på Avtovaz-fabrikken i den russiske by Togliatti.
Prisen forventes at lande i et spændænd fra 208.000 til 220.000 danske kroner.
Den nye model kan blive et svar på et ellers ‘uløseligt’ dillema, som de russiske taxachauffører står i.
Præsident Putin har nemlig indført en lov, der forbyder dem at køre andet end Lada og visse kinesiske mærker, der bygges på licens.. Formålet er at styrke den indenlandske bilindustri.
Mange chauffører i Rusland er dog stærkt utilfredse med den form for tvang i ældre Ladaer. Den nye Azimut kan derfor ses som regiments forsøg på at dæmpe gemytterne.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]