Efter stor uro i bilindustrien og faldende aktiekurser hos kulfiber-producenter som Toray og Teijin har EU droppet et kontroversielt forslag om at forbyde kulfiber i biler.
Kulfiber er reddet. I hvert fald i bilindustrien. EU dropper nemlig et forslag om at forbyde materialet i biler.
Det sker efter stor usikkerhed og bekymring hos bilproducenter og kulfiberproducenter som Toray og Teijin.
Nyheden om et muligt EU-forbud mod brugen af kulfiber sendte rystelser gennem hele industrien. Forslaget kom pludseligt for mange i branchen og sendte chokbรธlger gennem markedet.
Materialet blev foreslรฅet klassificeret som sundhedsskadeligt. Det skulle placeres pรฅ linje med stoffer som kviksรธlv, bly og cadmium, der allerede er forbudt i bilproduktion.
Det skriver Motor1.
EU overvejede forbuddet som del af en opdatering af End-of-Life Vehicles-direktivet. Direktivet handler om korrekt og sikker genanvendelse af udtjente biler.
Bekymringen gik pรฅ frigivelse af mikroskopiske fiberpartikler ved nedbrydning af kulfiberdele til biler. Partiklerne kan potentielt irritere hud, forstyrre elektronik eller pรฅvirke genbrugsmaskiner. Derfor foreslog man et forbud gรฆldende fra 2029.
Kulfibers betydning for og i biler
Kulfiber er et centralt materiale i mange moderne biler. Det er kendt for sin lave vรฆgt og store styrke.
Materialet er markant stรฆrkere end stรฅl. Samtidig vejer det mindre end aluminium, hvilket er afgรธrende for ydeevne og effektivitet.
Det bruges i alt fra hรธjtydende sportsvogne til elbiler. Materialet hjรฆlper med at reducere den samlede vรฆgt, isรฆr i tungere elektriske kรธretรธjer.
For nicheproducenter som svenske Koenigsegg er kulfiber essentielt. Deres biler har ofte bรฅde chassis og hele karrosseriet bygget i materialet.
Et forbud ville have tvunget sรฅdanne producenter til en fundamental og kostbar omstilling af hele deres produktion.
Aktiemarkedet reagerede kraftigt pรฅ EU-Forslag
Markedet for kulfiber er betydeligt og i kraftig vรฆkst. Sidste รฅr blev det globale marked vurderet til over 39 milliarder danske kroner. Eksperter forventer en nรฆsten tredobling inden 2035.
Bilindustrien aftager allerede mellem 10 og 20 procent af den samlede kulfiberproduktion. Brugen er stigende ifรธlge Motor1.
Japanske firmaer som Toray, Teijin og Mitsubishi Chemical dominerer markedet. De stรฅr for over halvdelen af verdensproduktionen af kulfiber.
Da forslaget om EU-forbuddet blev kendt, faldt aktiekurserne for de store producenter mรฆrkbart. EU udgรธr et meget vigtigt marked for dem.
Men nu er usikkerheden fjernet igen. EU-Parlamentet har ifรธlge Motor1 besluttet at fjerne kulfiber fra listen over stoffer, der skal forbydes under ELV-direktivet.
Det betyder, at bilproducenter kan fortsรฆtte med at designe og bygge biler med kulfiberkomponenter uden frygt for et snarligt forbud. Beslutningen er utvivlsomt en lettelse for bilverdenen, specielt for de mรฆrker der fokuserer pรฅ letvรฆgt og performance.
Koenigsegg, som er stรฆrkt afhรฆngig af kulfiber, bygger nogle af verdens mest ekstreme biler. Du kan lรฆse meget mere om mรฆrkets imponerende teknologi, vilde rekorder og brug af avancerede materialer her pรฅ Boosted.dk.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk