Seks ud af ti brugte elbiler bliver solgt med krog. Nye tal viser, at danskerne går efter store, tunge elbiler, der kan bruges til alt – også camping og trailer.
Elbiler med anhængertræk hitter som aldrig før i Danmark. Nye tal fra Bilstatistik.dk viser, at seks ud af ti elbiler nu sælges med krog, og at de tungeste modeller dominerer brugtbilsmarkedet. Elbiler som Tesla Model S, BMW iX og Polestar 3 ligger i toppen af salgslisten.
I tredje kvartal af 2025 blev der solgt 49.812 brugte biler under fem år i Danmark. Hele 35.164 af dem var elbiler – svarende til 70 procent af markedet.
Dermed har elbilerne ikke kun overtaget nybilsmarkedet, men også brugtmarkedet.
Danskerne går i stigende grad efter elbiler, der kan bruges som hovedbil – ikke kun som ekstra bybil. De mest populære elbiler vejer mellem 2.600 og 2.700 kilo, hvilket svarer til SUV’er og store familiebiler med lange rækkevidder.
Store elbiler med muskler dominerer
Ifølge tallene fra Bilstatistik.dk er det især de tunge elbiler med krog, der trækker fra. Seks ud af ti næsten nye elbiler – altså biler under ét år gamle – er blevet solgt med anhængertræk.
Det er et tydeligt tegn på, at danskerne forventer, at en elbil skal kunne det samme som en traditionel benzin- eller dieselbil.
“Vi ser, at der for alvor er kommet gang i markedet for brugte elbiler. Nu er der volumen, og erfaringerne viser, at bilernes batterier holder bedre end ventet,” fortæller Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Hun forklarer, at de store elbiler dominerer, fordi der stadig er få mindre elbiler at vælge imellem.
“Udvalget af små elbiler har ganske enkelt været for lille, og derfor ser vi, at de store modeller trender. Det bliver interessant at se, om de mindre modeller får mere fart på i 2026,” siger hun.
Elbiler er ikke længere kun for bykørsel
Elbilerne har i flere år været forbundet med bykørsel og kortere ture, men tallene fra tredje kvartal viser, at danskernes præferencer har ændret sig markant. Elbilerne bruges nu til alt – fra campingvogne til bådtrailere.
Ifølge Bilstatistik.dk er der især stor efterspørgsel på brugte elbiler med lang rækkevidde, god plads og høj komfort.
Det gælder modeller som Tesla Model S, BMW iX og Polestar 3, der alle ligger i den tunge vægtklasse.
Den gennemsnitlige elbil i Danmark vejer omkring 2.000 kilo, mens en traditionel benzinbil typisk vejer 1.300 kilo. Det viser, at danskerne ikke er bange for vægten – tværtimod ser de det som et tegn på kvalitet og kapacitet.
AutoBranchen Danmark vurderer, at udviklingen vil fortsætte, efterhånden som flere større elbiler rammer markedet i takt med, at leasingaftaler udløber, og de første generationer af elbiler nu sælges videre som brugte.
Markedet for brugte elbiler er dermed for alvor blevet en integreret del af bilmarkedet i Danmark, hvor både pris, funktionalitet og opladning spiller ind.
Flere eksperter peger på, at kombinationen af rækkevidde, størrelse og træk er afgørende for, at flere danskere vælger elbil – også brugt.
Med salget af brugte elbiler fordoblet på lidt over et år tyder alt på, at elbilerne ikke længere er et nichevalg, men et naturligt førstevalg.

