Officielt leder Lucid Motors kun efter ‘partnere’. Men meget tyder på, at mærket kan lade sig overtage af én eller flere større konkurrenter.
Lucid Motors, der oplever betydelige økonomiske tab i forbindelse med bilproduktion, søger nu samarbejde med etablerede aktører i bilindustrien.
Virksomheden, der bygger elbiler, har allerede indgået en aftale med Aston Martin om at levere teknologi til deres kommende elbilplatform.
Lucid ønsker dog at udvide sin portefølje af partnere. I et interview med Bloomberg udtalte Peter Rawlinson, administrerende direktør for Lucid, at virksomheden er i dialog med “et par” bilproducenter. Herunder det Hyundai-ejede Genesis.
Rawlinson udtrykte ønske om at levere Lucids teknologi til mere etablerede bilmærker for at ‘støtte den bæredygtige omstilling’. Samtidig ser Lucid muligheder for rage stordriftsfordele og etablerede leverandørnetværk hos potentielle partnere til sig.
Lucids aftale med Aston Martin er indtil videre ensidig. Det er nemlig kun Lucid, der i form af teknologi og ekspertise, skal levere noget.
Aston Martin planlægger at lancere sin første elbil med Lucid-teknologi i 2026 og har planer om flere elbiler i fremtiden. Lucid forventer dog, at fremtidige partnerskaber vil give mere end blot en økonomisk gevinst.
Det amerikanske mærke med saudiske ejere er ikke den eneste elbilproducent, der søger samarbejde med etablerede bilmærker.
Konkurrenten Rivian har indgået en joint venture-aftale med Volkswagen om udvikling af elbiler. Volkswagen har forpligtet sig til at investere næsten 42 milliarder kroner i samarbejdet.
Og her forventes det, at samarbejdet kaster de første biler af sig i løbet af 2027. En prototype af en Volkswagen elbil kører allerede på en Rivian-platform.
Volkswagen ejer også det genopståede mærke Scout. Og det er muligt, at de kommende Scout Terra og Traveler vil være baseret på eller ligefrem være Rivians biler med andre forlygter.
Lucid har udviklet sine egne elmotorer og en 900-volt platform, der muliggør produktion af elbiler med høj effektivitet.
Virksomheden mangler dog erfaring med at skalere produktionen op til hundredtusindvis af biler uden at tabe hundredtusind vis af kroner på hver eneste bil. Og her kan etablerede bilproducenters ekspertise være værdifuld.
Lucid er i gang med at øge produktionen af sin anden model, SUV’en Gravity. Desuden er en tredje model på vej.
Det bliver en mindre og mere prisvenlig mellemstor SUV med en startpris på omkring 335.000 kroner. Altså i USA.
Denne model forventes at sælge i højere volumen end Lucids nuværende model – topmodellen Air. Den billigste Lucid i øjeblikket er Air Pure, der har en frapris på 498.000 kroner. Mens en topmodel Air Sapphire koster over 1.745.000 kroner.
Peter Rawlinson har tidligere udtalt, at Lucid sigter mod at sælge 1 million biler årligt. Virksomheden satser på, at to mellemstore SUV’er skal indfri det mål. I 2024 har Lucid dog ikke bygget mere end 10.000 biler.