Annonce:

Kriseramt bilmærke vil helst sælge reservedele

Lucid Motors har på trods af milliardstøtte fra Saudi-Arabien svært ved at sælge biler. Nu siger direktøren, at mærket hellere vil være underleverandør.

Det er svært at sælge biler i øjeblikket. Og endnu sværere, hvis det skal gøres med en bare nogenlunde fortjeneste.

Nu siger amerikanske Lucid Motors da også, at de sådan set helst vil betragtes som ‘en underleverandør, der bygger biler på sidelinjen’.

Det fortæller mærkets direktør Peter Rawlinson i et interview med InsideEVs.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I interviewet gør Peter Rawlinson det klart, at han kun ser bilerne som en meget lille del af Lucids overskudsgivende fremtid.

Ifølge direktøren skal bilmærket udvikle sig fra at lave biler til oftest at levere både hard- og software til andre. Det er der mange grunde til. Men en af dem er, at det vil kunne fremtidsikre Lucid. I hvert fald hvis man spørger ledelsen.

– Jeg ser gerne, at fordelingen bliver 20-80. Altså 20 procent biler og 80 procent licensaftaler. Min vision for Lucid er lidt som Intel i computernes verden.

– I lighed med, at der er en Intel-processor i din bærbar, skal der være noget Lucid i en Honda eller Toyota, siger Peter Rawlinson.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Lige nu er direktørens vision dog langt fra at være virkelighed. Tværtimod fosser pengene bare ud af kassen. Lucid, der skulle have været i Danmark for flere år siden, er indtil videre kun slået sig ned i Norge. Altså når det kommer til de nordiske markeder.

Og længere nordpå lever mærket tilmed en ret stille tilværelse i landet, der ellers er så vilde med elbiler, at biltypen udgør næsten 90 procent af nybilsalget.

Bedre bliver det ikke af, at Lucid på bare 3 måneder i løbet af sidste år tabte hele 4,7 milliarder kroner på gulvet. Læs mere om det her.


Det amerikanske bilmærke kan dog trøste sig med, at man bl.a. har skabt verdens hurtigste politibil. Den blev leveret til politiet i Californien.

Her skal bilen Lucid Air, der i sit vildeste trim, har over 1.200 hestekræfter, patruljere på delstatens mere end 4.000 kilometer motorvej.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også