Annonce:

Kriseramt bilmærke dropper kun at bygge elbiler i 2028

Efter 100-års jubilæet sadler Chrysler og Stellantis om. Den oprindelige plan om kun at bygge elbiler i 2028 er nu droppet af designchefen.

Fremtiden er usikker for det amerikanske bilmærke Chrysler.

Kort efter mærkets 100-års jubilæum den 6. juni er en ellers meget ambitiøs plan om kun at bygge elbiler senest i 2028 nu droppet.

Moderkoncernen Stellantis og designchef Ralph Gilles har nemlig lagt de planer i graven.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tilbage i 2022 var meldingen ellers meget klar. Chrysler ville lancere sin første elbil i 2025. Målet var et helt elektrisk modelprogram i 2028.

Den plan placerede Chrysler side om side med mange andre bilproducenter, som lovede en batteridrevet fremtid.

Men Chrysler er ikke alene om at genoverveje strategien. Andre store mærker som Volvo, Cadillac, Ford, General Motors, VW og Mercedes har også justeret deres oprindelige planer til.

Årsagen er en generel tendens i bilindustrien. Salget af elbiler vokser stadig, men slet ikke i det tempo, som flere direktører forudsagde og var blevet lovet af politikere for bare få år siden. Det har fået flere mærker til at tøve.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Lige nu er Chryslers situation kritisk. Mærket overlever på kun to aldrende MPV’er, Voyager og Pacifica.

De to modeller er i praksis den samme bil. Mærket har et stort behov for nye og relevante produkter for at overleve.

Stellantis vil eksperimentere med STLA-platforme

En elektrisk crossover var planlagt til 2026. Den lancering er nu udskudt på ubestemt tid. Det efterlader et stort hul i Chryslers fremtidsplaner og skaber usikkerhed om mærkets retning de kommende år.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Hos moderselskabet Stellantis er man klar over, at Chrysler kræver seriøs opmærksomhed. For at give mærket en reel chance for holde sig relevant, skal der formentlig tilbydes drivlinjer, der appellerer til en bredere publikum. At flere motortyper.

Stellantis’ designchef, Ralph Gilles, talte for nylig med Automotive News om Chryslers fremtid.

Han fortalte, at koncernen ønsker at “eksperimentere” med mærket. Det skal ske ved hjælp af de nye og fleksible STLA-platforme.

Mere efter annoncen:

– Jeg tror, det er tid til, at vi skifter kurs, siger Ralph Gilles.

– Vi skal i hvert fald prøve. Vi vil eksperimentere med mærket, fortsatte han.

Mere efter disse links:

De fleksible platforme, STLA Medium og STLA Large, ser cheferne i hvert fald selv de ideelle udgangspunkter at bygge nye biler på, da de kan understøtte forskellige teknologier.

En ny retning for Chrysler

Den nye strategi betyder et farvel til den ellers klippefaste målsætning om kun at bygge elbiler fra 2028. I stedet åbnes der for en mere alsidig tilgang, hvor forskellige drivlinjer kan eksistere side om side.

Det er en markant ændring fra den tidligere udmelding. Det afspejler en mere forsigtig tilgang til den elektriske omstilling. En tilgang som flere etablerede bilmærker nu tyer til.

Mere efter annoncen:

Kunder vælter nemlig ikke ind over elbilerne. Og slet ikke på en måde, som politikerne havde lovet bilmærkerne.

De seneste tal fra den europæiske sammenslutning af bilmærker, ACEA, viser da også, at bare 1,8 procent af den samlede bilpark i Europa kører på strøm alene. Og selv ikke hvis man tæller hybridbilerne med, kan andelen snige sig op over 3,8 procent.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også