Kinesiske Geely vil overtage en bilfabrik, som amerikanske General Motors har efterladt i Kina. Desuden vil kineserne åbne 1.000 nye bilforhandlere i Kina.
De ejer allerede Volvo og Lotus, og nu vil Geely rykke ind på mere af markedet hjemme i Kina.
Ifølge Reuters ligger Geely-koncernen i ‘forhandlinger med flere parter’ om overtagelsen af en nu lukket General Motors-fabrik i Shenyang, Kina.
Fabrikken har været lukket siden februar i år, hvor et joint venture mellem General Motors og den lokale SAIC-koncern kollapsede.
På fabrikken byggede parterne ellers elbiler for mærker som Chevrolet og Buick. Men succes udeblev, og så sent som i maj måned skrev kinesiske medier, at i hvert fald Chevrolet gør klar til at forlade Kina helt.
Fabrikken, som Geely nu vil eje, kan angiveligt bygge 50.000 biler om året.
Kun 5 kinesiske bilmærker vil overleve
Omvendt har Geelys ejer Li Shufu selv advaret om, at der er en alt for stor produktionskapacitet i Kina. Og den advarsel deler han ikke alene.
Hos Ford mener den administrerende direktør Jim Farley, at Kina alene med de fabrikker, landet råder over nu, kan udslette hele den amerikanske bilindustri.
Kina er dog ikke vild med elbiler, som man har været. I hvert fald har det kommunistiske styre i Beijing i den kommende femårsplan for landet helt trukket støtten til elbilerne.
Endnu før den del af Kinas fremtid blev offentligt kendt, advarede en tysk professor dog om, at stort set alle kinesiske bilmærker vil kollapse. Faktisk mener han, som Boosted kunne fortælle, at kun 5 af landets bilmærker vil overleve.

