Det kinesiske bilmærke Neta er flygtet fra sit hovedkvarter i Shanghai. Interne magtkampe, faldende salgstal og milliard-gæld truer mærkets stifter.
Det kinesiske bilmærke Neta kæmper for at overleve. Rygter om en snarlig konkurs svirrer intenst omkring selskabet.
Mærkets salgstal er allerede er styrtdykket og stifteren Fang Yunzhou er under pres i Shanghai.
Et tydeligt tegn på problemerne kom, da Neta fjernede skiltet fra sit hovedkvarter i Shanghai. Det skete om natten tidligere på ugen. Arbejdere brugte reb og stilladser til opgaven.
Neta forklarer selv, at man er forsvundet, fordi en lejekontrakt er ophørt. Ledelsen har dog ikke oplyst en ny adresse for hovedkvarteret.
Det skriver Carnewschina.
Samtidig meldes der om interne magtkampe i den delvist statsejede bilproducent. Flere statsejede aktionærer ønsker angiveligt at fjerne stifter Fang Yunzhou.
Han sidder i dag på en dobbeltrolle som både administrerende direktør og bestyrelsesformand.
Dobbeltrollen kan næppe forklare hele Netas nedtur. Men på mange måder er salget gået fra slemt til værre.
I 2022 solgte mærket 152.000 elbiler. Sidste år faldt det tal til blot 64.000 biler. Et fald på næsten 58 procent.
Produktionen er gået i stå – nu presser gælden på
Den nuværende situation er kritisk for Neta. Produktionen af Netas elbiler er gået helt i stå. Det skyldes ubetalt regninger til underleverandører.
Leverandører af både bildele og elbilbatterier har stoppet deres leverancer. De afventer betaling fra den kriseramte producent. Betalinger som de højst sandsynlig aldrig får.
Koncernen bag Neta kæmper nemlig med store milliardunderskud. Det har forværret den økonomiske situation betydeligt over de seneste år.
et præcise omfang af underskuddet er ikke fuldt belyst, men moderselskabet er allerede gået neden om og hjem.
Fremtiden for Neta er derfor meget usikker. Mange iagttagere i bilindustrien har allerede spået, at en konkurs er lige om hjørnet.
Det vil i så fald blive endnu et eksempel på den hårde konkurrence i Kina, hvor også de vestlige mærker er presset.
Analytikere peger på den intense konkurrence på det kinesiske elbilmarked. Nye spillere og etablerede mærker presser priserne ned på et niveau, hvor det er svært – og for nogle umuligt – at tjene penge.
Netas udfordringer i et konkurrencepræget marked
Kinas elbilmarked er verdens største. Men det er også et af de mest omskiftelige og Det stiller store krav til alle aktører.
Forbrugernes præferencer ændrer sig hurtigt. Det kræver konstant innovation og tilpasning fra bilmærker, der vil forblive relevante. Og her har Neta haft mere end svært ved at følge med.
Tidligere massiv statsstøtte til elbilindustrien i Kina er også blevet reduceret. Det lægger yderligere økonomisk pres på mindre og mere sårbare spillere som Neta.
Netas problemer kan også påvirke eventuelle internationale ambitioner. Mange kinesiske bilmærker søger mod Europa og andre markeder. En konkurs vil stoppe de planer for Neta.
Mens andre satser på direkte at blive genfødt ved at flygte helt ud af Kina. Det er bl.a. tilfældet for Aiways. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]