Den svenske batterifabrik Northvolt, der i marts gik konkurs, mister nu sin eneste kunde, da det Volkswagen-ejede Scania trรฆkker sig fra ordrelisten.
Konkursramte Northvolt i Skellefteรฅ risikerer i dag at gรฅ i totalt produktionsstop. Scania stopper angiveligt kรธb af batterier.
Der med er 900 personer, som stadig arbejder pรฅ fabrikken, i fare for ogsรฅ at blive arbejdslรธse.
Den konkursramte batteriproducent Northvolt stรฅr over for en ny, alvorlig krise.
Virksomhedens eneste kunde, lastbilproducenten Scania, overvejer angiveligt at indstille sine kรธb af batterier.
Det kan betyde et fuldstรฆndigt produktionsstop pรฅ Northvolts fabrik i Skellefteรฅ og true de resterende 900 job pรฅ stedet-
Ifรธlge oplysninger fra svensk P4 er รฅrsagen til Scanias overvejelser om et exit meget lige til – prisen for batterier fra Northvolt er alt for hรธj.
Scania betaler tilsyneladende mere for batterierne fra Northvolt, end de ville koste fra andre leverandรธrer.
Et stop for Scanias ordrer vil have store konsekvenser. Uden den eneste kunde vil fabrikken i Skellefteรฅ sandsynligvis indstille al produktion.
Det vil medfรธre, at mange af de 900 medarbejdere, der stadig er pรฅ fabrikken, risikerer at miste deres arbejde.
Northvolt indgav konkursbegรฆring den 12. marts. Siden da har kurator formรฅet at holde produktionen i gang.
Scania har i perioden vรฆret den eneste aftager af de producerede batterier.
Konkursboets kurator har meddelt, at der vil blive udsendt en pressemeddelelse senere i dag, klokken 12. Indholdet af meddelelsen er endnu ukendt.
Insider afslรธrer alle problemer pรฅ fabrikken
Samtidig med de nye udfordringer udkommer en bog, der giver et indblik i tiden fรธr konkursen.
Bogen, “Northvolt – en insiderhistorie”, er skrevet af Mikaela Lundh. Hun var ansat hos batterifirmaet frem til konkursen.
I bogen afslรธrer Mikaela Lundh, at Northvolt bevidst holdt mange af sine problemer hemmelige. Det skete for at opretholde et positivt billede udadtil. Isรฆr i medierne.
En tidligere medarbejder i Northvolts projektledelse citeres i bogen for at sige:
– Vi vidste, at vi ville sakke bagud, men vi kunne ikke sige det direkte.
ร rsagen til hemmeligholdelsen var ifรธlge kilden frygten for konsekvenserne.
– Det ville have pรฅvirket investorernes tillid og kunne have truet hele projektet,” udtaler den tidligere medarbejder.
Afslรธringerne i bogen tegner et billede af en virksomhed under pres. Det interne miljรธ var prรฆget af en viden om udfordringer, der ikke blev kommunikeret รฅbent.
Noget helt andet er, at der var flere dรธdsfald pรฅ Northvol-fabrikken. Arbejdsforholdene blev da ogsรฅ kriseret flere gange.
Skรฆbnetime for Northvolt Skellefteรฅ og Batteriproduktion
Situationen for Northvolt og de ansatte i Skellefteรฅ er derfor yderst anspรฆndt. Meddelelsen fra konkursboet senere i dag vil vรฆre afgรธrende for fabrikkens umiddelbare fremtid.
Et endeligt stop for Scanias kรธb af batterier vil markant forvรฆrre mulighederne for at redde virksomheden.
Det vil efterlade fabrikken uden indtรฆgter. I stedet er udsigten milliardtab over hele linjen. Alene i Danmark forventes det, at hver dansker taber millioner pรฅ konkursen. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]