Annonce:

Konceptet vi glemte: Audi R8 fik 12-cylindret dieselmotor

Diesel-superbilen nåede aldrig samlebåndet, men motoren forlod fabrikken forklædt som Audi Q7.

Annonce:

Set i lyset af dieselgate kan idéen om en dieseldrevet Audi R8 virke fuldstændig sindssyg i dag. Men tilbage i 2008 synes Audis ingeniører, at det lige var modellen, der manglede i lineup’et fra Ingolstadt.

LÆS OGSÅ: Veganere kræver navn ændret: Rundkørsel hedder noget “stødende”

Derfor valgte man at lave en gadeudgave af en helt særlig 5.5-liters V12-motor. Ja, den motor som sikrede prototype-raceren Audi R10 den overordnede sejr i 24-timers ræset på Le Mans i 2006 og 2007.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I racer-trim ydede motoren 638 hestekræfter. Helt så voldsomt meget power kunne gadebils-udgaven ikke prale af. Heller ikke selvom slagvolumen voksede til 6 liter. Man nøjedes med 500 hestekræfter men til gengæld vanvittige 1.000 newtonmeter, som allerede er til rådighed ved 1.750 omdrejninger.

Hurtigere fra 0 til 100 km/t
Helt absurde tal for en gadebil, der ikke engang havde været i kølerne på nogle tunerne udenfor fabrikken. Og selvom V12’eren var tungere end sit benzindrevne modstykke med otte cylindre, som rent faktisk både var og stadig er i produktion, gjorde diesel-V12’eren R8 en smule hurtigere fra 0-100 km/t.

Med det enorme diesel-klaver tog den disciplin blot 4,2 sekunder. Datidens R8 med benzin-V8’er skulle bruge 4,6 sekunder.

Forblev et koncept
Det er dog næppe det vildeste ved historien om TDI-V12’eren. Det er derimod Audis gearkasse-valg. Da konceptbilen blev vist frem for hele verden på Geneve Motor Show i 2008, stod den nemlig og funklede med manuel rørepind. Yep, seks manuelle gear.

Var R8 TDI blevet til andet og mere end bare en tanke fra Audi, kan vi livligt forestille os den kamp, det ville have været at få de 1.000 Nm til ikke at flå gearkassen til atomer.


Selve bilen? Ja, det blev desværre aldrig til mere end et par konceptbiler. Året efter besluttede Audi-toppen sig nemlig for at lægge projektet i graven.

Motoren fik dog faktisk lov til at komme ud på virkelighedens veje. Bare ikke i en superbil. Den fik i stedet et liv mellem 2008 og 2012 i den første generation af SUV’en Q7.

Oh, what could have been…

Artiklen fortsætter efter annoncen:

 

Responsiv Iframe

 

 

Besøg vores annoncør:

 


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også