I Odense skal kommune betale 2,8 millioner, som ulovligt blev opkrรฆvet for parkering, tilbage til ejere af diesel- og benzinbiler.
Ejere af benzin- og dieselbiler med beboerlicens i Odense centrum fรฅr nu penge retur fra kommunen. Baggrunden er, at Odense Kommune siden januar 2024 har opkrรฆvet dobbelt sรฅ meget i licens fra fossilbiler som fra elbiler.
For en beboer med fossilbil betyder det omkring 1.000 kroner retur. I alt skal kommunen betale 2,8 millioner kroner tilbage. Det skyldes en beslutning i Odense Byrรฅd fra november 2023, som nu mรฅ รฆndres med tilbagevirkende kraft.
Det skriver TV2 Fyn.
Kommunens formรฅl med forskellen i priserne var at fremme brugen af elbiler. Et skridt i retning af mรฅlet om at gรธre Odense klimaneutral inden 2030. Men at gรธr elbilerne mere attraktive pรฅ den mรฅde er direkte ulovligt.
Fossilbiler blev ramt af hรธjere parkeringsafgifter
Siden รฅrsskiftet har beboere med benzin- eller dieselbil i midtbyen ellers betalt 1.200 kroner om รฅret for parkering. Elbilejere slap med halvdelen โ 600 kroner.
Forskelsbehandlingen blev indfรธrt som led i den grรธnne mobilitetsplan. Planen skal mindske CO2-udledningen og gรธre det lettere at komme frem i byen.
Nu bliver forskellen i pris kaldt ulovlig, og kommunen mรฅ betale alle pengene tilbage til de ramte bilejere.
Det rammer ikke kun รธkonomisk nu og her. Odense Kommune mรฅ fremover ogsรฅ undvรฆre cirka 1,5 millioner kroner om รฅret i ekstra indtรฆgter fra fossilbiler.
Elbil-fordele rulles tilbage i Odense
Sagen betyder, at tidligere fordele for elbiler nu forsvinder. Alle beboere i midtbyen skal fremover betale samme pris for parkering, uanset biltype.
Lรธsningen bliver en licenspris pรฅ 600 kroner รฅrligt for alle. Det gรฆlder i de omrรฅder, hvor kommunen har indfรธrt tidsbegrรฆnset parkering.
Muligheden for at lovliggรธre forskellen mellem el- og fossilbiler ville krรฆve indfรธrelse af betalingsparkering. Men det krรฆver, at der opsรฆttes automater i hele omrรฅdet. Det afviser bรฅde rรฅdmand og By- og Kulturforvaltningen som for omstรฆndeligt.
Kommunen anbefaler derfor, at man fortsรฆtter med den nuvรฆrende model med tidsbegrรฆnsning og ens licenspris for alle.
Lavere hastighed skrottes mรฅske helt
Tilbagebetalingen er ikke den eneste udfordring for Odenses grรธnne mobilitetsplan.
En planlagt lukning af Skibhusvej er allerede udskudt. Samtidig har transportministeren afvist kommunens รธnske om lavere fartgrรฆnse pรฅ motorvejen rundt om byen.
Kritikere mener, at mรฅlet om klimaneutralitet i 2030 bliver svรฆrere at nรฅ, hvis flere af planens elementer mรธder modstand.
Den รธkonomiske tilbagebetaling og bortfaldet af forskelsbehandling lรฆgger nu ogsรฅ pres pรฅ de รธvrige dele af planen.
Beboere skal ikke selv sรธge om pengene
Tilbagebetalingen sker automatisk. De bilister, der har haft licens til en benzin- eller dieselbil i midtbyen siden 1. januar 2024, vil modtage en check fra kommunen.
Ifรธlge kommunen skal ingen selv sรธge om at fรฅ pengene udbetalt. Belรธbet bliver beregnet ud fra, hvor lรฆnge beboerlicensen har vรฆret aktiv.
Kommunen forventer, at udbetalingerne kan ske i lรธbet af de kommende mรฅneder.
Sagen har fรธrt til debat om, hvordan kommuner bedst stรธtter den grรธnne omstilling uden at bryde loven eller skabe urimelige forskelle.
Odense kommune er dog langt fra de eneste, der ulovligt bruger parkeringsreglerne som en indtรฆgtskilde. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]