Fra 1. juli må 17-årige med kørekort køre bil alene. Men nu advarer kørelærer Kim “Bimmer” Rasmussen om, at de unge måske slet ikke er dækket.
En ny regel træder i Færdselsloven træder i kraft 1. juli 2025
Den giver 17-årige med kørekort lov til at køre bil alene i tidsrummet mellem klokken 05.00 og 20.00.
Men nu advarer kørelærer Kim “Bimmer” Rasmussen om en potentiel forsikringsfælde. Han peger på, at 17-årige bilister risikerer at køre rundt uden dækning.
Advarslen kommer fra kørelæreren i et opslag på Facebook.
Her opfordrer han indtrængende forældre til at kontakte deres forsikringsselskab, fordi han hørt fra bekymrede forældre, der kan ende i en meget dyr klemme.
Kim Rasmussen fortæller på Facebook om en samtale, han har haft, med en forælder til en køreskoleelev.
Eleven fik kørekort i maj måned. Forældrene kontaktede efterfølgende deres forsikringsselskab for at høre om dækningen.
Beskeden var klar. Hvis den unge forårsagede en skade, ville der være en almindelig selvrisiko. Og oven i den kom en ekstra selvrisiko på 5.000 kroner.
Men ifølge kørelæreren skal man ikke tage det beløb for givet. Det kan nemlig variere fra selskab til selskab.
Den reelle bekymring opstod dog, da forældrene spurgte ind til de nye regler. De ville vide, hvordan de var stillet, når deres 17-årige søn måtte køre alene efter 1. juli.
Forsikringsselskabers tøven skaber usikkerhed
Svaret fra selskabet var bekymrende. Forsikringsselskabet anbefalede familien at lade være med at lade sønnen køre alene.
Grunden var, at selskabet endnu ikke havde taget stilling til dækningen. De var i tvivl, om de ville dække skader forvoldt af en 17-årig, som kører alene.
Problemstillingen bunder i, at en 17-årig ikke er myndig. Den juridiske status skaber åbenbart usikkerhed hos mindst ét forsikringsselskab.
Konsekvenserne kan være enorme. Hvis en ung bilist forårsager en skade, og forsikringen ikke dækker, kan det føre til en personlig gæld i millionklassen.
Kim “Bimmer” Rasmussen understreger derfor vigtigheden af en afklaring. Han opfordrer alle elever til at vise hans advarsel til deres forældre. En samtale med forsikringen er nødvendig, før de unge sætter sig alene bag rattet.
Forældres ansvar og den vigtige samtale
Kørelæreren påpeger også, at erfaringerne med ledsagerordningen har været gode. De elever, han har talt med, har været glade for at have en erfaren person ved deres side i starten.
Hans advarsel er ikke ment som en måde at ødelægge den nye frihed for de unge. Den er udelukkende en opfordring til at sikre, at de økonomiske og juridiske rammer er på plads.
Uden en klar aftale med forsikringsselskabet gambler man med den unges og familiens fremtid. Et uheld uden dækning kan få katastrofale, økonimiske følger.
Kim Rasmussen er ikke den eneste, der godt kan se, at forældre til meget unge bilister kan havne i en dyb økonomisk fælde. Også hos brancheorganet Forsikring og Pension anerkender man problemstillingen.
Det skriver Ritzau. Til nyhedsbureauet siger underdirektør Pia Holm Steffensen, at det kan blive et problem, hvis den unge bilist bruger forældernes bil hver dag.
hvis man bruger bilen dagligt, så er der brug for, at man bliver registreret som bruger på køretøjet. Det kan man ikke i øjeblikket på den digitale selvbetjeningsløsning, som Motorstyrelsen har.
– Derfor skal man kontakte sit forsikringsselskab, lyder det fra underdirektøren.
Højere pris forarger kørelærerforening
Det at unge bilister skal betale mere i forsikring, er da heller ikke det eneste, de og deres forældre skal forholde sig til.
Færdselsstyrelsen har nemlig valgt at hæve prisen på kørekortområdet markant. Faktisk med mere end 100 procent. Og det forarger kørerlærerforeningens formand Lars Kruse.
– Det er helt til grin, siger formanden i et interview til Boosted.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]