Christian von Koenigsegg afviser idรฉen om en eletrisk hyperbil. For ham er fรธlelsen af en V8-motor afgรธrende, og noget elmotoren ikke kan erstatte.
Christian von Koenigsegg har en klar holdning til en ren elbil fra det bilmรฆrke, han selv lรฆgger navn til.
Det bliver et nej tak.
Det kommer ikke til at ske. Grundlรฆggeren mener, at en elbil ikke kan levere den nรธdvendige oplevelse i en hyperbil.
Det er isรฆr den manglende V8-motor, som er et problem.
Det sagde den svenske bil-magiker for nylig et stรธrre gruppeinterview med de nationale medier. Det foregik under bilbegivenheden The Aurora i Sverige.
Her spurgte journalist Alrik Sรถderlind ind til Koenigseggs syn pรฅ elbiler. Svaret var meget direkte og efterlod ingen tvivl. Det bliver ikke til noget pรฅ fabrikken i รngelholm.
Christian von Koenigsegg anerkender dog elbilers plads i hverdagen. Han har selv kรธrt elbiler i mange รฅr. Han ser dem som fantastiske. Men kun pรฅ et ‘dagligdags-plan’.
For nรฅr det gรฆlder de ekstreme hyperbiler, er sagen en helt anden.
Her er elmotoren ikke tilstrรฆkkelig. Og den bliver det mรฅske aldrig. Koenigsegg mener, den mangler noget essentielt for at skabe den rette fรธlelse.
– En elbil lever ikke rigtig pรฅ samme mรฅde (at bygge hyperbiler pรฅ, red.), lรธd det i interviewet.
En V8-motor er som en Stradivarius
Koenigsegg uddyber sit synspunkt med en interessant sammenligning. Han mener, at kunder i det รธverste segment inden for bilernes verden sรธger noget helt specielt.
Noget elbilen aldrig vil kunne levere. De kunder leder efter en oplevelse, som man ifรธlge topchefen kan sammenligne med en klassisk koncert.
– Man leder efter sรฅdan en overordnet ting med mรฅske V8’ere eller V12’ere og lyden og tonerne og den slags, forklarer han.
Han sammenligner forbrรฆndingsmotoren i den kaliber med et berรธmt instrument.
– Det er ligesom en Stradivarius, man leder efter i en eller anden form, siger Christian von Koenigsegg.
Dermed understreger han, at lyden og motorens karakter er en uadskillelig del af produktet. Altsรฅ hyperbilen.
Det er en del af den kunstneriske vรฆrdi i en hyperbil.
Elbiler kan ifรธlge Koenigsegg sagtens have en fremtid som sportsvogne. Men det skal vรฆre i et andet og mere tilgรฆngeligt segment.
Hybrid-teknologi er Koenigseggs svar
Han peger pรฅ, at elektriske sportsvogne bรธr fokusere pรฅ lavere prisklasser. Her er forventningerne til den mekaniske lyd og fรธlelse ikke de samme.
I segmentet for hyperbiler er prisen meget hรธj. Derfor forventer kunderne en helt sรฆrlig og fรธlelsesladet oplevelse. En oplevelse, som en lydlรธs elmotor ikke kan give.
Koenigsegg holder sig derfor til forbrรฆndingsmotorer. Ofte i kombination med avanceret hybrid-teknologi.
Pรฅ den mรฅde kan mรฆrket levere bรฅde ekstreme prรฆstationer og en engagerende kรธreoplevelse.
Mรฆrkets egne modeller, som Gemera og Jesko, er eksempler pรฅ den filosofi. De kombinerer kraftfulde benzinmotorer med elektrisk assistance.
Det skaber en lรธsning, som bevarer sjรฆlen fra forbrรฆndingsmotoren.
Koenigseggs fokus pรฅ avanceret motorteknologi frem for den rene elbil, er svenskerne ikke alene om at sidde med.
Hos Rimac, der ellers gjorde sig berรธmt pรฅ netop lynhurtige elbiler, er man heller ikke sikre pรฅ, at elbilen rent faktisk er lรธsningen. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]