En engelsk undersøgelse afslører, at den automatiske start-stop-funktion, der er lovpligtig i alle nye biler, er den flest bilister hader. Det er bedst at slå fra, siger mekaniker.
Start/stop-funktionen i nye biler er den funktion, flest bilister hader mest. En ny undersøgelse, som forsikringsselskabet Direct Line står bag,viser, at mere end hver fjerde bilist (27 procent, red.) synes funktionen irriterende og slukker den helt.
Undersøgelsen, der er baseret på svar fra 2.021 engelske bilister, stiller skarpt på en række funktioner, der generer bilister i moderne biler.
Start/stop-funktionen indtog en klar førsteplads på listen over upopulære funktioner.
Mekanikeren og YouTuberen Scotty Kilmer er enig med bilisterne i deres frustration over funktionen. Han hævder, at start/stop-funktionen forkorter motorens levetid.
– Det er smart at slukke for det. Start/stop-teknologi er det dummeste, der er kommet ud (af bilindustrien, red.) i årevis,” siger Scotty Kilmer.
– 97 procent af sliddet opstår, når du starter din bil, så vil du blive ved med at starte og stoppe? Ikke hvis du vil have din bil til at holde længere.
Kilmer mener, at det konstante start og stop slider unødigt på motoren.
Servicetekniker Marc Ribeiro er dog uenig. Han anerkender, at det slider på motoren at starte den. Men han påpeger, at motoren allerede er varm, når start/stop-funktionen aktiveres.
Ribeiro mener, at start/stop-funktionen er gavnlig for både bilisters pengepung og miljøet, da den reducerer brændstofforbruget og dermed emissioner.
– Denne funktion eksisterer for at reducere emissioner og skåne miljøet, siger Marc Ribeiro.
Selvom Ribeiro ser fordelene ved funktionen, forstår han godt bilisternes frustration.
– Det kan være godt i visse sammenhænge, men det kan være lidt distraherende, hvis man for eksempel kører i byen,” siger han.
Debatten om start/stop-funktionen viser, at der er delte meninger om dens fordele og ulemper. Bilister må selv afveje, om de vil prioritere brændstoføkonomi og miljøhensyn eller komfort og motorens levetid.
Foreløbig har EU nemlig ikke bestemt sig for, at start/stop-funktionen skal være slået til permanent ved lov.
Bilisterne kan altså fortsat slå funktionen fra. Men uden kodening skal det gøres hver gang, bilen startes.
Sådan er det også med den nye ISA – intelligent speed assist- teknologi, der blev lovpligtig i alle nye bilister sidste år. Teknologiens eneste formål er at forhindre bilister i at køre for hurtigt.
Derfor hyler en alarm også op, hvergang en bil køre så meget som 1 km/t for hurtigt på en given strækning. Bilisterne skal selv slå alarmsystemet fra.
Funktioner i biler som de fleste bilister hader og slår fra
Teknik | Procentdel af bilister, der slår funktionen fra på grund af irritation |
---|---|
1. Start/stop | 27 procent |
2. Advarsel om vognbaneskift | 25 procent |
3. Følere foran/bag | 20 procent |
4. Hastighedsbegrænser | 18 procent |
5. Træthedsadvarsel | 15 procent |
6. Blind vinkel overvågning | 14 procent |
7. Kollisionsadvarsel | 13 procent |
8. Fjernparkering | 9 procent |
9. Adaptiv fartpilot | 9 procent |
10. System til undgåelse af kollisioner | 8 procent |