Elbilsejere vil gerne slå andre bilister i hovedet med, hvor gode de selv er – og hvor meget diesel- og benzinbilsejere burde skamme sig. Et kæmpe problem, mener webredaktøren.
“Elbilen har – ligesom fossilbilen i øvrigt – sine problemer. Den er længe om at lade. Lever sjældent helt op til den lovede rækkevidde. Derfor skal elbilen ofte lades flere gange på den samme langtur (som ofte faktisk slet ikke er så lang), og så er elbiler indtil videre temmelig dyre.
Det sidste bliver der ikke ændret på. I hvert fald ikke hvis man spørger hos Mercedes. Så sent som sidste år slog mærkets øverste tekniske chef Markus Schaefer fast, at det ikke kommer til at ske.
Og så har jeg slet ikke nævnt de stakler, der på det nærmeste er tvunget ud i nødsporet på motorvejen i et desperat håb om at nå den nærmeste ladestander.
Når det så er sagt, er elbilens udfordringer egentlig ikke dens største problem. Det er derimod personerne bag rattet. For de er ofte – let’s face it – møghamrende irriterende at høre på. Du kan altid høre på en bilist, at vedkommende ejer en elbil.
LÆS OGSÅ: TV-vært: “El-bilejere tror, de er bedre end alle andre bilister”
Som regel (for ikke at sige altid, red.) fordi personen har fortalt dig det, inden I overhovedet har hilst på hinanden. Herefter følger den samme, gamle plade, om hvor meget han eller hun har sparet i registrerings- og periodiske afgifter. Og hvor meget andre ikke har.
Elbilsejeren ser alle andre som syndere
Inden du kan nå at få et ord indført i samtalen (alias modpartens monolog), har elbilsejeren afbrudt sig selv med et “og hvor meget betaler du så lige for benzin eller diesel hver måned, hva?”
Underforstået “dit kæmpe miljøsvin”. Elbilsejeren ved selvfølgelig ikke, at du lige så godt kan køre i en moderne bil med forbrændingsmotor, som lever op til samtlige af de seneste emissionsstandarder. For det har du ikke kunnet få indført i elbilsejerens malstrøm af mundlort.
Nogle elbilsejere trækker simpelthen ikke vejret i en periode, der er lang nok til, at andre kan få ét ord indført. I hvert fald ikke når vedkommende skal belære alle andre om, hvorfor alle – som ikke kører elbil – er med til at skade planeten. Og hvor meget man som fossilbilsejer bør skamme sig over det.
Elbilsejere kan efterhånden sidestilles med religiøse fanatikere. Mange vil sikkert mene, at det allerede er tilfældet. Og det er uheldigt. Fanatisme er der nemlig aldrig kommet noget godt ud af. Hverken på vores breddegrader eller andre steder på Jorden.
Det handler om neutralitet
Egentlig udspringer denne klumme af en artikel fra FDM, som udmærket sætter hele problematikken omkring elbiler i perspektiv. For elbilen bliver aldrig så grøn, at den redder noget som helst. Og da slet ikke klimaet.
Og selvom elbiler ganske givet bliver mere udbredt, er der ikke noget, der tyder på, at tankstationerne rundt omkring løber tør for brændstof lige foreløbig. Hverken benzin eller diesel. Og det heller ikke efter 2035. Der vil stadig kunne tankes fossilt mange år efter, at EU ellers havde ønsket at forbyde nye benzin- og dieselbiler.
Hvis alle nu bare passede deres… eget
Og her tror jeg, at jeg er nået til min egentlige pointe. Det ville være rart med noget neutralitet. Både fra EU og elbilsejernes side. Hvis vi kunne lade være med at være så fordømmende over for hinanden, ville verden være et bedre sted. Og ja, jeg er også fordømmende i klummen her, så jeg er også selv medskyldig. Beklager (lidt)..
Men jeg fortæller ikke dig som det første til familiemiddagen, at jeg synes, det er underligt, du kører elbil. Alligevel er det, som om at elbilsejere føler sig berettiget til at være på nakken af alle, som tanker benzin, diesel eller syntetisk brændstof, når vi kommer så langt.
Af samme grund ville det være helt på sin plads, hvis EU lader det være op til bilproducenterne at bygge bedre biler (også for miljøets skyld). I stedet for at man ‘undtagelsesvis’ tillader e-fuel for at kunne gemme sig bag ‘teknologisk neutralitet’.”
Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens.