I en ny rapport mener miljøforeningen Transport & Environment at afsløre, at såkaldt klimavenligt brændstof som HVO100-diesel bruger 3.000 liter vand til bare 100 kilometers kørsel.
I en rapport om brændstof som E85 og HVO100-diesel mener folkene bag at kunne afsløre et absurd forbrug af vand.
Ifølge rapporten kræver det op til 3.000 liter vand at producere nok biobrændstof til at køre bare 100 kilometer i en bil.
Det er den europæiske miljø-aktivistiske gruppe Transport & Environment (T&E), der står bag rapporten.
I rapporten udråder T&E biobrændstoffer som et “kæmpe klimabedrageri”.
I flere europæiske lande bliver biobrændstoffer ellers fremhævet som en hurtig og nem måde at reducere CO2-udledningen på.
Bl.a ved – som Boosted også har kunnet fortælle – ved at fjerne 90 procent af CO2-udslippet. Men ifølge T&E er virkeligheden en helt anden.
Højere CO2-udledning end benzin og diesel
Rapporten, der er produceret for T&E af analysefirmaet Cerulogy, konkluderer, at biobrændstoffer globalt set udleder mere CO2 end de fossile brændstoffer, de skal erstatte.
– Globalt set tegner biobrændstoffer sig i dag for 16 procent mere kuldioxidudledning end de fossile brændstoffer, de erstatter, står der i rapporten.
Årsagen er skovrydning og de indirekte effekter af landbruget, der bruges til at dyrke afgrøderne.
Når skov fældes for at gøre plads til marker, frigives enorme mængder CO2.
– Biobrændstoffer er en forfærdelig klimaløsning og et svimlende spild af jord, mad og millioner i subsidier, siger Cian Delaney, der er kampagneleder for biobrændstoffer hos T&E.
Kræver enorme landområder
Rapporten kritiserer også det enorme landareal, der bruges til at dyrke afgrøder til biobrændstof.
I dag bruges et areal på størrelse med Italien til formålet. I 2030 forventes det at være et areal på størrelse med Frankrig.
Ifølge T&E’s beregninger kunne den samme mængde energi produceres ved at dække blot tre procent af det areal med solceller.
Den energi ville være nok til at drive en tredjedel af verdens biler, hvis de var elbiler, mener miljøorganisationen.
Samtidig påpeger rapporten, at en femtedel af al vegetabilsk olie i verden i dag bliver brændt af i biler i stedet for at blive brugt til mad.
Sagen om biobrændstoffers reelle klimaaftryk er yderst kontroversiel.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er der rejst alvorlig tvivl om, hvorvidt det populære HVO100-brændstof reelt er lavet af restprodukter, eller om det i virkeligheden bidrager til rydningen af regnskov.

