En klimaaktivist foreslรฅr nu at forbyde hurtige benzinpumper for at fremme elbiler. Mรฅlet er at gรธre det lige sรฅ langsomt og besvรฆrligt at tanke benzin som at lade en elbil.
En klimaaktivist har fremsat et nyt og kontroversielt forslag, der skal fremme salget af elbiler.
Han vil forbyde hurtige benzinpumper og dermed tvinge ejere af benzin- og dieselbiler til at vente i op til ti minutter, hver gang de skal tanke.
Det er et forsรธg pรฅ at udligne en af elbilernes stรธrste ulemper.
Det skriver han selv i et indlรฆg pรฅ Electrek.
Forslaget er blevet fremsat i en indlรฆg af Jo Borrรกs, der drรธmmer om en verden, hvor det er lige sรฅ besvรฆrligt at tanke en benzinbil, som det er at lade en elbil.
I dag er rรฆkkevidde og lange ladetider fortsat de to stรธrste forhindringer for mange, der overvejer at skifte til en elbil.
Vil skabe lange kรธer ved tankstationerne
I USA er den maksimale flowhastighed for en benzinpumpe i dag fastsat til 10 gallons i minuttet, svarende til cirka 38 liter.
Klimaaktivistens forslag gรฅr ud pรฅ at reducere den hastighed markant, til kun 11 liter i minuttet.
Det vil ifรธlge hans beregninger betyde, at ejere af store pickup-trucks vil skulle vente i op til ti minutter pรฅ at fylde deres tanke.
– Og som en ekstra ‘fordel’ kunne der dannes kรธer, der tvinger alle efter dem til at vente endnu lรฆngere, skriver Jo Borrรกs om sit eget forslag.
Idรฉen er at skabe sรฅ meget frustration og spildtid for ejere af forbrรฆndingsbiler, at de til sidst giver op og kรธber en elbil i stedet.
En del af en stรธrre ideologi
Forslaget bliver af kritikere set som et ekstremt eksempel pรฅ en bestemt politisk ideologi.
Her handler det ikke om at skabe lighed for alle, men om at skabe “lighed i resultat”.
Det betyder, at man bevidst forringer vilkรฅrene for รฉn gruppe (benzinbil-ejere) for at gรธre en anden gruppe (elbil-ejere) relativt bedre stillet.
Kritikerne peger pรฅ, at det er en farlig vej at gรฅ, hvor man straffer almindelige mennesker for at fremme en bestemt politisk dagsorden.
I kommentarsport til artiklen er der da heller ikke meget opbakning at hente for Jo Borrรกs.
– Du deler vandene mere end noget noget andet, skriver en.
– Forslaget her er sรฅ dumt. I stedet skal man fรฅ folk i benzinbiler til at betale for den skade, de gรธr pรฅ miljรธet, vejene og andre mennesker, skriver en anden.
Det kontroversielle forslag om at genere bilister er ikke enestรฅende.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, har en politiker fra partiet De Grรธnne i Finland netop foreslรฅet at indfรธre en generel hastighedsgrรฆnse pรฅ kun 20 km/t pรฅ alle boligveje.
Formรฅlet er her at gรธre det mere sikkert for bรธrn at lege pรฅ gaden ved at tvinge alle biler ud af byerne.

