Salt. Hverken kobolt, nikkel eller litium. Det er, hvad CATL har tรฆnkt sig at lave batterier til elbiler af. Det skรฆrer 70 procent af prisen, siger kineserne.
Den kinesiske virksomhed CATL har udviklet et nyt saltbatteri, der potentielt kan revolutionere prisen pรฅ elbiler.
I hvert fald hvis man skal tro kineserne selv.
Batteriet, som er baseret pรฅ natrium-ioner, bruger hverken lithium, kobolt eller nikkel, men i stedet almindeligt. Hvilket skulle gรธre selve batteripakken markant billigere at producere.
CATL lancerede fรธrste generation af deres natrium-ion batteri for tre รฅr siden og forventer at lancere anden generation i 2025.
Selvom de prรฆcise besparelser endnu ikke er offentliggjort, forudser BYD, at saltbatterier i fremtiden vil vรฆre 70 procent billigere at fremstille end de udbredte LFP-batterier.
LรS OGSร : Mazda revet midt over โ 18-รฅrig kunne gรฅ fra ulykke
Det skriver Carnewschina.
En af de primรฆre รฅrsager til, at saltbatterier endnu ikke er ekstremt billige, er den begrรฆnsede produktionsvolumen. Udover den lavere pris har saltbatterier dog ogsรฅ andre fordele; blandt andet en god ydeevne ved lave temperaturer.
CATL siger, at den nรฆste generation af saltbatteri fungerer i temperaturer ned til 40 minusgrader.
Energitรฆtheden for det nye batteri er endnu ikke blevet afslรธret. Til sammenligning havde CATL’s fรธrste generation af saltbatterier en energitรฆthed pรฅ 160 Wh/kg.
Ifรธlge Carnewschina forventes masseproduktionen af det nye saltbatteri fรธrst at begynde i 2027, selvom det lanceres allerede nรฆste รฅr.
Prรฆcis hvor meget omkostningerne vil falde i forhold til de mere almindelige batterier er stadig ikke afslรธret, men BYD har sagt, at man mener, at saltbatterierne i fremtiden vil vรฆre 70 procent billigere at fremstille end LFP-batterier.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk