For at omgå EU’s straftold på elbiler har kinesiske mærker som BYD fundet et smuthul. Salget af deres plug-in hybridbiler i Europa er eksploderet.
Kinas bilmærker har fundet en effektiv måde at omgå EU’s straftold på.
Salget af kinesiske plug-in hybridbiler, anført af mærker som BYD, er vokset med hele 17.000 procent. Det sker, efter EU indførte høje toldsatser på rene elbiler fra Kina.
EU’s straftold blev indført for at beskytte europæiske bilproducenter. Tolden gælder dog kun for fuldt elektriske biler importeret fra Kina.
Hybridbiler og plug-in hybridbiler er ikke omfattet af de nye regler. Det har fået de kinesiske producenter til at ændre strategi markant.
Nye tal fra analysfirmaet Dataforce, som tyske Handelsblatt referer til, viser den voldsomme udvikling.
Salget af BYD’s plug-in hybrider steg alene i første halvdel af 2025 med de 17.000 procent.
De kinesiske mærker satser nu massivt på biler, der udleder CO2, for at undgå den høje told på elbiler, der for nogle mærkers vedkommende ligger på 45 procent.
Kinesiske biler med forbrændingsmotorer er nemlig ikke underlagt den ekstra told.
Kinesiske bilfabrikker på vej i Europa
Europa-Kommissionen omvendt allerede anerkendt problemet med det stigende hybridsalg, som kineserne har gang i.
Der er bare ikke truffet nogen beslutning om også at lægge straftold på hybrider eller plugin-hybrider.
Smuthullet er dog ikke den eneste kinesiske strategi. Flere bilmærker er allerede i gang med at bygge bilfabrikker direkte i EU-lande.
Når bilerne først bygges inden for EU, vil de være helt fritaget for importtold. Det gælder også for de rene elbiler.
Eksperter forudser nu en kommende priskrig på det europæiske bilmarked. Det gælder ikke kun for elbiler.
Den store import af kinesiske plug-in hybrider vil lægge et hårdt pres på priserne for den type biler, samtidig med at flere elbiler vil blive produceret i Europa.
Kina har endnu ikke svaret igen.
Den nye udvikling er seneste kapitel i handelskonflikten mellem EU og Kina. EU forsøger at dæmme op for en bølge af billige kinesiske biler.
Kina har indtil videre ikke gengældt EU’s straftold med officielle modtræk. Det kommunistiske styre i Beijing har dog overvejet at slå tilbage.
Allerede i juni 2024 kom det frem i flere medier, at Kina overvejede at indføre en særlig told. Den skulle ramme importerede biler fra EU med store benzinmotorer.
Men det er faktisk slet ikke sikkert, Kina behøver svarer igen. For som Boosted gentagne gange har kunnet fortælle, styrtbløder de europæiske mærker i netop Kina.
Alene hos Porsche, som har været og fortsat er afhængige af købelystne kinesere, har ledelsen måttet erkende, at den forretningsmodel ikke længere virker.

