Flere kinesiske bilmærker beskyldes nu for at fuske med salgstallene, så de ser langt bedre ud, end det egentlig er tilfældet.
I Kina har myndighederne taget en af bilmærkernes nyeste metoder op til gennemsyn. Faktisk beskyldes bilmærkerne nu for at snyde.
Det skriver Reuters.
Helt konkret vil myndighederne nu undersøge, om landets egne bilmærker får salgstallene til at se pænere ud, end de i virkeligheden er.
Tricket er at sælge biler, der allerede er taget i brug, men stadig har nul kilometer, som “brugte”. På den måde kan den samme bil sælges to gange: både som ny og som brugt.
På den måde ser det ud, som om at flere af de kinesiske bilmærker når helt vanvittige salgstal. I hvert fald på papiret.
Det er repræsentanter fra blandt andet BYD og Dongfeng-koncernerne, der nu skal stå skoleret i det kinesiske handelsministerium.
Om metoden, der meget minder om noget fusk, får nogle konsekvenser for bilmærkerne, melder historien ikke noget om.
Men det er ikke første gang, at bilmærkers påstande om elbiler kommer i myndighederne søgelys. Faktisk sket det så sent som i februar i år i Italien.
Er blev det til en række ransagninger, fordi både politiet og myndighederne mener, at bilmærkerne er alt for optimistiske, når det kommer til elbilers rækkevidde. Også her er BYD inde i billedet.
Det gælder særligt, når eksterne faktorer som temperatur eller brug af klimaanlæg spiller ind på batteriets ydeevne og dermed elbilens rækkevidde.
Ifølge anklagerne har producenterne givet “mangelfulde og i visse tilfælde modstridende informationer” på deres hjemmesider om de forhold, der kan påvirke elbilers rækkevidde.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]