Mens EU hรฆver tolden, viser nye tal en rekordhรธj markedsandel for kinesiske biler. Mรฆrker som BYD og MG oplever enorm vรฆkst pรฅ de europรฆiske veje.
Antallet af kinesiske biler i Europa er steget med 1.900 procent pรฅ bare et รฅr. Den enorme vรฆkst ses tydeligst hos mรฆrker som BYD og MG.
Nye tal fra maj 2025 bekrรฆfter den markante fremgang. Her opnรฅede kinesiske bilmรฆrker deres hรธjeste markedsandel nogensinde i Europa.
Salget steg med 85 procent til 60.215 biler sammenlignet med samme mรฅned sidste รฅr. Og slรฅr man alle drivlinjerne sammen er vรฆksten pรฅ 1.900 procent.
Det viser en opgรธrelse som Automotive News stรฅr bag.
Det europรฆiske bilmarked voksede samlet set kun med 1,3 procent i maj. De kinesiske mรฆrker indtager nu 5,4 procent af det samlede marked. Det viser tal fra analysefirmaet Dataforce.
Markedsandelen er steget markant pรฅ kort tid. I maj sidste รฅr udgjorde de kinesiske biler kun 3 procent af salget. I april 2025 lรฅ andelen pรฅ 4,6 procent.
Det er isรฆr to mรฆrker, der trรฆkker lรฆsset for den kinesiske bileksport. Det gรฆlder for mรฆrkerne MG og BYD.
Hybridbiler fรธrer an i vรฆksten
BYD oplevede den stรธrste vรฆkst i antal solgte biler. Mรฆrket solgte over 10.000 flere biler i maj sammenlignet med รฅret fรธr. Det samlede salg for BYD landede pรฅ 13.580 biler i mรฅneden.
Fremgangen for BYD skyldes isรฆr den mellemstore SUV, Seal U. Salget af den model steg med mere end 7.000 enheder i maj. Stรธrstedelen af de solgte biler var plug-in hybrider.
Men det er fortsat MG, der er det stรธrste kinesiske bilmรฆrke i Europa. Det gรฆlder bรฅde for maj mรฅned og for hele 2025 indtil videre. MG har solgt 126.493 biler i รฅr.
Efter MG fรธlger BYD med 54.986 solgte biler i 2025. Pรฅ tredjepladsen finder man Chery med 29.539 solgte enheder.
Den รธgede EU-told pรฅ elbiler fra Kina ser ud til at pรฅvirke bilkรธbernes valg. Det er isรฆr salget af hybridbiler, der er vokset markant.
Voldsom fremgang for hybriderne
Vรฆksten for almindelige hybridbiler fra Kina er pรฅ hele 991 procent. Antallet af solgte plug-in hybrider er steget med 874 procent.
Salget af rene elbiler er ogsรฅ steget, men i et mere moderat tempo. Her er vรฆksten pรฅ 31 procent. Selv salget af benzinbiler fra kinesiske mรฆrker er gรฅet frem med 20 procent.
Fremgangen for de kinesiske bilmรฆrker ser ud til at fortsรฆtte trods politisk modvind. De europรฆiske forbrugere tager i stigende grad de nye mรฆrker til sig. Isรฆr modeller som BYD Seal U trรฆkker tilsyneladende kunderne til.
Det er dog ikke alt, BYD har lige meget held med. Den gigantiske koncern har tabt 152 milliarder kroner pรฅ den priskrig, man for nogle รฅr siden selv indledte mod Tesla.
I et forsรธg pรฅ at bremse den udvikling, siger BYD-toppen nu, at nok er nok. Ifรธlge vicedirektรธr Stella Li er konkurrencen pรฅ markedet sรฅ hรฅrd, at den ikke er holdbar.
Selv den kinesiske regering synes, at de enorme prisfald og rabatter, som bilmรฆrkerne lokker med, er blevet for meget.
Derfor var budskabet pรฅ et mรธde mellem kommuniststyret og den kinesiske bilindustri for nylig ikke til at tage fejl af.
Bilmรฆrkerne skal stoppe med at sende biler pรฅ gaden med enorm rabat. I hvert fald hvis de vil overleve. For nogle bilmรฆrker er det dog allerede for sent.
Kinamรฆrket Neta Auto var indtil for nylig et af de stรธrste hรฅb i hele industrien. Men en gรฆld pรฅ nรฆsten 2 milliarder danske kroner endte med at knรฆkke selskabet. Lรฆs mere om det her.
Men selvom kineserne altsรฅ fรฅr bedre fat i de europรฆiske bilkรธbere, er det ikke rigtig noget der smitter af i Danmark.
De seneste tal viser, at der ikke er et eneste kinesisk mรฆrke med i top 10 over antallet af indregisteringer i lรธbet 2025. Og at det heller ikke forholdt sig sรฅdan i 2024.
Det tรฆtteste, et kinamรฆrke kommer pรฅ toppen af listen, er en 15. plads til det Geely-kontrollerede Volvo Cars.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]