En ny elbil fra Kina, Yangwang U9 Xtreme, er allerede verdens hurtigste bil. Nu viser en ingeniørs beregninger, at den teoretisk set kan køre over 700 km/t.
En ny og ekstrem elbil fra Kina har for nylig slået Bugatti Chirons hastighedsrekord.
Men bilens teoretiske potentiale er endnu vildere.
Ifølge en anerkendt ingeniør – der i øvrigt også gør sig i en lang række af populære Youtube-videoer – kan den 2.977 hestekræfter stærke Yangwang U9 Xtreme teoretisk set køre over 700 km/t.
Det er den kendte ingeniør og YouTuber Jason Fenske fra kanalen “Engineering Explained”, der har regnet på tallene.
Yangwang er et sub brand under den store kinesiske producent BYD.
Deres nye superbil, U9 Xtreme, har allerede sat en officiel verdensrekord. Den er blevet målt til en tophastighed på 308 mph, svarende til 496 km/t.
Det gør den til den hurtigste serieproducerede, gadegodkendte bil, der nogensinde er bygget.
Verdens kraftigste bil nogensinde
Jason Fenske har i en ny video dykket ned i bilens ekstreme specifikationer for at udregne dens teoretiske maksimale tophastighed.
Med 2.977 hestekræfter er U9 Xtreme den kraftigste serieproducerede bil nogensinde.
Bilens elmotorer kan snurre med 30.000 omdrejninger i minuttet, hvilket også er en verdensrekord.
Den har desuden et 1.200-volts system, hvilket er det mest potente, der nogensinde er langt i en bil med nummerplader.
Spørgsmålet er: Hvor hurtigt kan den egentlig køre, hvis den får plads nok?
Teoretisk topfart på 708 km/t
For at udregne den teoretiske tophastighed, er bilens luftmodstand den afgørende faktor.
Jason Fenske har lavet beregninger baseret på forskellige skøn for bilens luftmodstandskoefficient.
Hvis man regner ud fra en luftmodstandskoefficient på 0,24, vil bilens teoretiske tophastighed være 415 mph, svarende til 668 km/t.
Hvis bilen er endnu mere aerodynamisk end først antaget, med en koefficient på kun 0,2, vil den teoretiske tophastighed stige til hele 440 mph.
Det svarer til svimlende 708 kilometer i timen. Der er dog en række store, praktiske forhindringer.
Det største problem er at finde en vejstrækning, der er lang og ikke mindst sikker nok. Derudover findes der i dag ikke dæk, som i det hele taget er godkendt til de hastigheder.
De ekstreme teknologiske landvindinger fra Kina er ikke kun begrænset til hastighed.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har en anden kinesisk gigant, Huawei, netop indleveret et patent på et nyt batteri, der angiveligt kan give en elbil en rækkevidde på 3.000 kilometer.
Mens det hele ser meget imponerende ud på papiret, har det dog allerede fået kritikerne frem. Meget tyder nemlig på, at det slet ikke kan lade sig gøre i virkelighedens verden.

