Den kinesiske tech-gigant Xiaomi, der nu også bygger biler, har overtaget sponsoratet af det måske mest berømte sving på hele Nürburgring.
Den kinesiske producent Xiaomi, der primært er kendt for at bygge telefoner og senest elbilen SU 7, har indgået en aftale med ejerkredsen bag Nürburgring.
Det betyder, at en kendt S-kurve på banens Grand Prix-del nu omdøbes til “Xiaomi-kurven”. Det er en del af en omfattende sponsoraftale. Som en anden del af aftalen vil Xiaomi også få massiv reklame langs hele den berømte Nordsløjfe. .
Reklameskiltene over den nu omdøbte “Xiaomi-kurve” er dog den mest centrale del af aftalen. Under løb vil alle tilskuere se navnet på det teknisk krævende sving.
Svinget er berygtet og anerkendt for sin sværhedsgrad. For mange kørere og motorsportsentusiaster udgør det et absolut højdepunkt på banen.
Det markerer en af de største reklamekampagner i Nürburgrings historie. Christian Stephani, administrerende direktør for Nürburgring, er selvsagt glad for pengene.
– Xiaomi er et stærkt brand, som vi er stolte af at samarbejde med.
Xiaomi lancerede sin første elbilmodel, SU 7, sidste år. Bilen har siden fået meget opmærksomhed, selvom den er blevet mødt af kritik. Senest fordi mærket har fjernet næsten 700 hestekræfter i topmodellen. Læs mere om det her.
Kineserne sigter mod en europæisk lancering – og dermed en dansk tilstedeværelse – senest i 2027.
– Vores hovedfokus er at skabe en stærk base på det kinesiske marked og derefter ekspandere i resten af verden, siger virksomhedens administrerende direktør William Lu.
For tyske Porsche må aftalen med kineserne dog gøre nas. Porsche har i årtier anvendt Nürburgring til at teste og finpudse deres modeller. Nu vil de blive mødt af Xiaomis branding under testkørsler.
Xiaomi udfordrer Porsche med SU 7
Xiaomi lægger ikke skjul på, at de tager kampen op med Porsche. Kineserne vil både have tyskernes kunder nu og i fremtiden.
Faktisk mener kineserne allerede nu, at de ligefrem kan true Porsche som brand.
Xiaomi nye topmodel, SU 7 Ultra, er udstyret med en motor på 1548 hestekræfter. Men den skal koste ‘sølle’ 500.000 kroner.
Det er en markant lavere pris end Porsches Taycan Turbo GT som desuden har færre hestekræfter.
Xiaomis SU 7 har allerede sat en rekord for firedørs biler på Nürburgring.
Sidste år kørte bilen den mere end 20 kilometer lange Nordschleife-rute rundt på seks minutter og 46 sekunder. Der er dog flere gange sået tvivl om den bedrift. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]