Li Shufu, stifter af Geely og ejeren af Volvo Cars, afviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Der er for mange bilfabrikker, siger han.
Geely-stifter Li Shufu melder nu klart ud.
Den kinesiske bilgigant vil ikke bygge nye fabrikker i hverken Europa eller USA. Det sker på et tidspunkt, hvor konkurrenter ellers søger mod Vesten.
Men det kommer Li Shufu, der ejer størstedelen af Volvo Cars, altså ikke til. Faktisk vil han helst holde sig væk.
Årsagen er ifølge stifteren simpel. Verden har allerede for mange bilfabrikker. Der er en betydelig global overkapacitet i bilproduktionen, hvis man spørger kineseren.
Det skriver Automotive News.
Det ville derfor være en dårlig forretning at investere i nye anlæg. Det fastslog Li Shufu på et internt møde i Geely.
Mødet blev efterfølgende offentliggjort som videomateriale.
Han mener, det er en uholdbar metode i det hele taget at rykke til Europa. Heller ikke selvom det måtte ske for at undgå toldsaster. At købe jord, bygge fabrikker og ansætte personale er ikke den rigtige vej frem.
Den eksisterende overkapacitet i bilindustrien gør den slags investeringer urentable. Geely vil i stedet se mod andre løsninger for fremtiden.
Vil rykke mere af Volvo til Kina
Li Shufu peger på tættere samarbejde som vejen frem. Geely Holding Groups mange bilmærker skal arbejde sammen med partnere. Det gælder især Volvo Cars og den franske bilproducent Renault.
Han uddybede ikke præcist, hvad et sådant samarbejde indebærer. Meget tyder dog på, at mærkerne skal dele produktionskapacitet.
Det vil sige, at Geely kan bygge biler for andre bilmærker. Det kunne for eksempel ske på eksisterende Volvo-fabrikker.
Udmeldingen kommer i en tid med hård konkurrence. Det kinesiske bilmarked er præget af intense priskrige mellem producenterne.
Alligevel oplever Geely stor fremgang på hjemmemarkedet. Salget af New Energy-køretøjer, som dækker over elbiler og hybrider, er steget markant.
Mens det forholder sig lige omvendt for Volvo Cars. Ifølge svenske Dagens Industri er kineserne træt af, at Volvo bruger penge på gentagne forsinkelser.
Og nu skal tålmodigheden være så tyndslidt, at Geely udnytter en større fyringsrunde til at gøre Volvo endnu mere kinesisk. Læs mere om det her.
Vækst og fremtidsudsigter for Geely
Salget af de elektrificerede biler voksede med hele 138 procent. Geely nærmer sig dermed den førende kinesiske producent, BYD.
Geely må dog også notere sig, at Volvo salg af rene elbiler er faldet med mere end 27 procent.
Flere andre kinesiske bilmærker har ellers valgt en anden strategi. De etablerer produktion i Europa for at undgå EU’s toldsatser på importerede biler.
Men den vej ønsker Geely altså ikke at gå. Li Shufus strategi er klar. Man skal udnytte de ressourcer, der allerede findes. Også selvom bl.a. Volvo skal spare vilde summer.
Fremtiden vil vise, om Geelys strategi holder stik. Fokus på samarbejde frem for nybyggeri er en anderledes tilgang i branchen.
Volvo Cars er på den anden side ikke det eneste Geely-mærke der skal spare. Hos Zeekr, der er på vej til Danmark, har man fået besked på at fyre 40 procent af alle ansatte.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]