Ikke alt i Kina gรฅr op i elbiler. Volvos ejer, Geely, har udviklet en benzinmotor, der sparer mere pรฅ brรฆndstoffet, end selv den mest effektive dieselmotor.
Benzin- og dieselmotorer har aldrig vรฆret den mest energieffektive mรฅde at komme frem pรฅ. Men nu har Geely udviklet en benzinmotor, der udnytter 47,26 procent af energien.
I hvert fald ifรธlge kinesernes egen CLTC-standard, der modsvarer den europรฆiske WLTP-opgรธrelse over rรฆkkevidde og kilometer pr. liter.
Geely siger, at forbruget er nede i 2,49 liter pr. 100 kilometer, mens journalister, der har testet biler med motoren i, mรฅlte et forbrug pรฅ 2,67 liter pr. 100 kilometer.
Hvis det holder, ligger det reelle forbrug nok et sted imellem. Men det er stadig uhyre effektivt, nรฅr man tager forbrรฆndingsmotorens udgangspunkt i betragtning.
Med det mest optimistiske estimat kรธrer motoren, som Geely kombinerer til drivlinjen EM AI Super Hybrid 2.0, 40 kilometer literen.
Men der er mere at komme efter. For kineserne siger, at de har fundet ud af at forlรฆnge serviceintervallerne med 50 procent.
Udgangspunktet – altsรฅ det oprindelige antal kilometer mellem hvert service – fremgรฅr dog ingen steder af pressematerialet.
TรV har anerkendt endnu bedre dieselmotor
Selvom udviklingen af benzinmotoren pรฅ mange mรฅder lyder imponerende, er det ikke alt internt i Geely-koncernen der gรฅr imponerende godt.
Faktisk advarer en norsk ekspert nu om, at netop Volvo Cars, som kineserne ejer, meget vel at vรฆre en konkursramt fortid inden for bare 5 รฅr. Lรฆs mere om det her.
Trods krisestemningen, som stort set hele bilindustrien mรฅ forholde sig til, stรฅr udviklingen pรฅ ingen mรฅder stille. Ander kineserne har kastet sig over dieselmotoren.
I april 2024 lykkedes det eksempelvis Weichai Power at fรฅ tyske TUV til at erkende, at deres dieselmotor har en effektivitetsgrad pรฅ hele 53,09 procent.
Hos TรV SรDโs nordasiatiske afdeling erkender man kinesernes resultat. Og lidt mere til. For tyskerne forventer, at denne mรฅde at bygge dieselmotorer pรฅ vil kunne bidrage til en mere bรฆredygtig udvikling af forbrรฆndingsmotoren.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]