Annonce

Kinas næste superbil får benzinmotor med 1.000 heste

Den kinesiske gigant Great Wall Motors (GWM) lancerer en ny superbil med 1.000 hestekræfter. Men i modsætning til konkurrenterne bliver den ikke en ren elbil.

En ny superbil fra den kinesiske bilgigant Great Wall Motors (GWM) skal udstyres med en stor forbrændingsmotor.

Beslutningen går stik imod den nuværende trend, hvor de fleste nye, kinesiske performance-biler udelukkende er elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bilen, der endnu ikke har et officielt navn, forventes at yde omkring 1.000 hestekræfter.

De fleste kinesiske bilproducenter er kendt for at satse benhårdt på elbiler.

Men hos GWM, der allerede er på det europæiske marked med mærket Wey, tror man altså stadig på forbrændingsmotoren.

Den nye superbil er angiveligt designet til at konkurrere direkte med biler som den fuldt elektriske Yangwang U9.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den bil er i øjeblikket verdens hurtigst accelererende serieproducerede bil.

V8-hybrid inspireret af Ferrari

Ifølge kinesiske medier bliver GWM’s nye superbil en plug-in hybrid.

Den vil blive udstyret med en 4,0-liters turboladet motor, der arbejder sammen med en elmotor.

Mere efter videoen

Designet er ifølge iagttagere tydeligt inspireret af Ferrari SF90, som også er en hybrid med en V8-motor.

Den samlede systemeffekt for den kinesiske superbil forventes at lande på omkring 1.000 hestekræfter.

Den vil kunne accelerere fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder, og tophastigheden vil overstige 350 km/t.

Koster under halvdelen af forbilledet

Prisen er måske den største overraskelse.

Den forventede salgspris i Kina er 2 millioner kinesiske yuan. Det svarer til knap 1,8 millioner danske kroner (uden danske afgifter, red.).

Det er næsten halvdelen af prisen på en Ferrari SF90. SF90’eren, som dog allerede er på vej ud til fordel for en ny model med et meget mere ikonisk navn.

Mere efter annoncen

Den nye superbil fra GWM forventes at blive lanceret i slutningen af 2026.

At et kinesisk bilmærke vælger at satse på en nyudviklet forbrændingsmotor til en superbil, er et tegn på en større tendens.

Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Audi netop truffet en lignende beslutning. De har droppet planerne om en fuldt elektrisk RS 6 og vil i stedet lancere den næste generation som en brutal V8-hybrid med over 730 hestekræfter.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også