Det kinesiske bilmærke Voyah har enorme økonomiske udfordringer i Norge, hvor jagten på markedsandele har resulteret i et gigantisk tab for hver eneste solgt bil.
Det kinesiske bilmærke Voyah er blevet ramt af en hård økonomisk virkelighed i Norge.
En ny analyse af regnskabet viser, at mærket taber næsten 400.000 danske kroner på hver bil, de har solgt til nordmændene.
Og det er bare en lille del af flere større udfordring for de kinesiske bilmærkerne på det norske marked.
Underskudsbereningen stammer fra branchemediet BilNytt.no.
De har gennemgået regnskaberne for Electric Way, som står for importen af Voyah og Dongfeng i Norge.
Men tallene er ikke til at fejl af. Alene i 2023 tabte Electric Way, hvad der svarer til omkring 107 millioner danske kroner på den kinesiske del af forretningen.
Året før var situationen ikke meget bedre. Her viste bundlinjen et underskud på cirka 62 millioner danske kroner.
Når man sammenholder de store tab med det lave salg, bliver billedet tydeligt. I 2024 solgte og registrerede Electric Way kun 161 biler. Det giver et tab på næsten 400.000 kroner pr. bil.
Store investeringer falder sammen med uheldig timing
Den administrerende direktør for selskabet bag importøren, Arve Sulland, lægger ikke skjul på de økonomiske problemer.
– Vi har tabt mere, end vi havde budgetteret med, siger Arve Sulland til BilNytt.no.
Han forklarer, at et tab i de første år var forventet. Men omfanget har overrasket.
– Vi har været tvunget til at investere mere, end vi oprindeligt troede. Vi har investeret store ressourcer i personale og systemer, mere end vi var forberedte på, lyder det.
En væsentlig årsag til de svage salgstal er uheldig timing. Voyah lancerede sine biler i Norge i 2022, lige før nye skatteregler trådte i kraft.
Fra 1. januar 2023 blev der indført 25 procent moms på elbiler, der koster over 500.000 norske kroner. Det gjorde Voyahs modeller markant dyrere for kunderne.
Nio taber også formuer i Norge
Voyah er ikke det eneste kinesiske mærke, der kæmper i Norge. Landet bliver ofte brugt som et testmarked for kinesiske producenter, før de rykker ind i resten af Europa.
Et andet eksempel på, at pengene bestemt ikke hænger på træerne, finder vi hos den norske del af Nio.
Mærket har tabt enorme summer på sine norske aktiviteter. Ifølge Motor.no har Nio samlet set tabt over 320 millioner danske kroner i Norge mellem 2021 og 2023.
Det svarer til et tab på over 227.000 danske kroner for hver solgt bil i perioden. Nio har blandt andet investeret massivt i et eksklusivt showroom på en af Oslos dyreste adresser.
Samtidig har andre kinesiske mærker som MG, BYD og Xpeng opnået pæne salgstal i Norge.
Nio, som siden har skiftet til en privatimportør i bl.a. Danmark, har da også erkendt, at man i første omgang undervurderede de europæiske bilkøbere. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]