Annonce:

Kina truer europæiske bilmærker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriktioner på sjældne metallerarter kan lamme bilproduktionen i Europa. VW, Mercedes og BMW risikerer produktionsstop.

En ny virkelighed rammer nu den europæiske bilindustri.

Kina har indført markante restriktioner på eksporten af sjældne jordartsmetaller. Det skaber stor usikkerhed hos giganter som VW-gruppen, Mercedes og BMW.

Situationen kan være en direkte konsekvens af USA’s straftold.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De sjældne metalarter er afgørende komponenter i moderne bilproduktion. De anvendes især i avancerede elmotorer og anden højteknologisk elektronik i bilerne. Uden en stabil forsyning af de metaller, er bilmærkerne på bar bund.

Flere underleverandører til bilfabrikkerne mærker allerede konsekvenserne. Det skriver Reuters.

De er tvunget til at reducere deres aktivitet. I yderste konsekvens betyder det nødsstop på samlebåndene på en række europæiske bilfabrikker.

Oplysninger fra brancheorganisationen Clepa, som Reuters har viderebragt, tegner et bekymrende billede.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kun omkring en fjerdedel af de indsendte ansøgninger om eksport af metallerne fra Kina er blevet godkendt.

Desværre er der ingen garanti for, at kineserne holder ord. Styret i Beijing forbeholder sig nemlig retten til at trække tilladelserne tilbage igen.

Den nuværende situation forventes at blive værre. Om blot tre til fire uger kan produktionsstoppet sprede sig til endnu flere bilmærker og fabriksanlæg.

Kinas strategiske metal-eksport og konsekvenser

Artiklen fortsætter efter videoen:

Kinas dominans på markedet for sjældne jordartsmetaller er som sådan ikke noget nyt. Landet kontrollerer en meget stor andel af den globale udvinding og forarbejdning af netop sjældne metalarter

Analytikere peger på, at den reducerede eksport kan være en velovervejet reaktion. Det ses som et muligt kinesisk modsvar til den straftold, USA har pålagt kinesiske varer.

Modreaktionen rammer dog mange flere end ‘bare’ amerikanerne. Handelskonflikten mellem de to stormagter kan således få direkte følger for europæisk industri.

Mere efter annoncen:

VW-gruppen, Mercedes og BMW nævnes som de bilproducenter, der kan blive hårdest ramt. De tyske bilmærker har omfattende produktionsnetværk og er dybt afhængige af globale forsyningskæder.

Effekten begrænser sig ikke kun til Tyskland. Hele den europæiske bilindustri og dens mange underleverandører kan blive påvirket.

Mere efter disse links:

I stedet ende kan det blive et farvel til flere af de arbejdspladser, som i forvejen skrumper kraftigt ind i disse dage. Senest har Volkswagen sagt farvel til 20.000 mand. Læs mere om det her.

Europæisk bilindustri er presset

Den nuværende situation tvinger bilproducenterne til at genoverveje deres strategier. Der kan blive øget fokus på at finde alternative leverandører. Måske vil forskning i alternative materialer også blive intensiveret.

På kortere sigt er mulighederne dog begrænsede. Opbygning af nye forsyningskæder eller udvikling af nye teknologier tager tid. Imens risikerer bilproduktionen at blive forsinket eller reduceret.

Mere efter annoncen:

Det er endnu uvist, hvor længe Kinas restriktioner vil vare. Det er også uklart, om situationen vil eskalere yderligere. Bilindustrien følger udviklingen tæt. Det samme gør Boosted-redaktionen.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også