Kina har så meget fart på bilproduktionen, at landets bilmærker kan udrydde alle andre bilmærker. I hvert fald hvis man spørger Fords administerende direktør, Jim Farley.
Kinas massive overkapacitet i bilindustrien udgør en eksistentiel trussel mod hele den globale bilindustri.
Ford-direktør Jim Farley advarer nu om, at kineserne har produktionskapacitet nok til at oversvømme markedet. Det kan potentielt udrydde alle konkurrerende bilmærker.
Det sagde han i et interview med CBS Sunday Morning.
Farley er i chok over den voldsomt store volumen, som Kinas bilindustri har vokset sig til.
Han sammenligner Kinas dominans med Japans indtog på det amerikanske marked i 1980’erne. Men den nuværende situation er langt værre.
– De har nok produktionskapacitet i Kina med eksisterende fabrikker til at betjene hele det nordamerikanske marked, advarer Farley.
– Det kan sætte os alle ud af spillet. Japan havde aldrig den kapacitet, så dette er et helt andet risikoniveau for vores industri.
Kina er “ydmygende” og digitalt overlegen
Farley mener, at truslen er reel, fordi kinesiske biler nu er af meget høj kvalitet.
Topchefen kører selv rundt i en Xiaomi SU7. Den bil beskriver han som værende “høj kvalitet” med en “fantastisk digital oplevelse”.
Han forklarer, at han stadig kører i den. Det gør han, fordi de kinesiske elbiler er konkurrenterne. For at slå dem, er man nødt til at kende dem, siger han.
Farley har tidligere udtalt, at kinesiske elbiler har “overlegen in-car teknologi”.
Han har gjort den globale konkurrence til en sag om liv eller død.
Farley: Vi har ikke en fremtid, hvis vi taber
Farleys dybe bekymring har ført til store strategiske ændringer hos Ford.
– Hvis vi taber dette, har Ford ingen fremtid, sagde direktøren allerede tidligere i år.
Ford er nu i gang med at bygge mindre, billigere elbiler for at kunne konkurrere direkte på prisen.
Firmaet har annonceret en plan om at introducere et nyt produktionssystem. Det skal gøre det muligt at bygge en elektrisk pickup til 30.000 dollars.
Det er et kæmpe sats fra Ford. Det sker på trods af, at USA har indført en straftold på 100 procent på elbiler fra Kina.
Tolden forhindrer i praksis billige kinesiske elbiler i at ramme det amerikanske marked. Mærker, som Volvo og Polestar, står endda til at blive forbudt.
Begge bilmærker er nemlig kontrolleret af den kinesiske Geely-koncern. Og kinesiske dele samt software står til at blive helt forbudt i USA i 2028.
Men Ford er stadig nødt til at være konkurrencedygtig i Kina, hvor de blandt andet sælger Mustang Mach-E. De har ikke råd til at miste det store marked.
Den alvorlige alarm fra Fords topchef understreger den krise, der i øjeblikket rammer den vestlige bilindustri.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Ford netop stoppet produktionen af den elektriske F-150 Lightning på ubestemt tid.
Her flyttes medarbejderne over for i stedet at bygge flere profitable benzinbiler, i et forsøg på at skabe overskud i den pressede situation.

