Geely-koncernen er kommet på andre tanker efter pres fra den engelske regering og vrede bilister. Lotus skal alligevel ikke forlade England.
Den kinesiske ejer Geely har alligevel ingen planer om at lukke den historiske Lotus-fabrik i Hethel, England.
Produktionen af sportsvognen Lotus Emira fortsætter i England. Dermed er de 1.300 arbejdspladser på fabrikken ikke i umiddelbar fare for at flytte til USA.
Meldingen kommer efter en periode med stor usikkerhed. Rygter om en mulig flytning af produktionen til South Carolina i USA skabte ramaskrig i England.
De mulige planer, som fik luft under vingerne, da en anonym kilde udtalte sig til Autocar, fik britiske politikere til at reagere omgående.
Handelsminister Jonathan Reynolds planlagde at indkalde Lotus’ kinesisk ejer til samtaler for at få en forklaring.
Den voldsomme reaktion fik Lotus til selv at udsende en officiel erklæring. Det skete på det sociale medie X, hvor bilmærket forsøgte at berolige både ansatte, politikere og kunder.
I erklæringen benægter Lotus ikke, at andre muligheder er blevet overvejet. Men en nedlukning af den ikoniske fabrik i Hethel er ikke en af de muligheder.
Geely afviser lukning af Hethel-fabrikken
– England er hjertet i Lotus-mærket, skriver bilmærket i erklæringen.
– Det er hjemsted for vores sportsvognsproduktion, globale designcenter, motorsportsdrift og Lotus-teknik, fortsætter mærket.
Lotus understreger, at den daglige drift vil fortsætte som normalt. Dermed er der ikke aktuelle planer om at lukke nogen af fabrikkerne.
Udmeldingen har skabt lettelse. Særligt i lokalområdet, hvor fabrikken er en vigtig arbejdsplads.
Lokale politikere har været stærkt engagerede i sagen. De har lovet at kæmpe for at bevare arbejdspladserne i Norfolk.
Økonomiske udfordringer og nye toldsatser
På trods af de positive nyheder står Lotus over for store udfordringer. Bilmærkets økonomi er presset fra flere sider.
Salget faldt med mere end 40 procent i årets første kvartal. Det skaber et stort hul i regnskaberne.
Samtidig har USA, som er Lotus’ største marked, indført en ny told. En toldsats på 25 procent på biler eksporteret til landet rammer Lotus hårdt.
Den britiske regering og lokale politikere følger fortsat situationen tæt.
Ben Goldsborough, parlamentsmedlem for Labour i South Norfolk, skriver harmdirrende på sin Facebook-profil, at han vil gøre alt for at holde Lotus i England.
– Jeg vil gøre alt, hvad der står i min magt, for at sikre, at Hethel-fabrikken forbliver i drift, og at Lotus fortsætter med at trives i Norfolk.
Mens fremtiden for de britisk-byggede sportsvogne som Emira er sikret for nu, frygter Geely-koncern i det hele taget stadig for at blive smidt ud af USA.
I 2028 bliver alle biler med kinesisk hard- og software nemlig forbudt i landet. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]