Annonce

Kina-busser i Danmark kan fjernstyres: “Vi er alt for naive”

Hundredvis af kinesisk producerede elbusser kører hver dag i hovedstadsområdet. I Norge har man opdaget, at de kan fjernstyres direkte fra Kina – og nu kræver danske politikere handling.

Kinesisk producerede elbusser af mærket Yutong – præcis de samme, som kører i hovedstadsområdet – kan fjernstyres og slukkes direkte fra Kina. Det viser nye testresultater fra Norge, som ifølge Aftenposten og Danmarks Radio afslører alvorlige sikkerhedsrisici ved busserne.

Trafikselskabet Movia, der står for bustrafikken i det meste af Sjælland, har 262 Yutong-busser i drift – og flere på vej. Busserne udgør en vigtig del af den såkaldte grønne omstilling i Danmark, men nu bliver de genstand for en stigende bekymring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Norske tests afslørede fjernstyring

Det norske trafikselskab Ruter gennemførte i sommer hemmelige tests af to elbusser: En europæisk model fra Holland og en kinesisk Yutong. Formålet var at undersøge cybersikkerheden.

Resultatet var særdeles opsigtsvækkende. Den europæiske bus kunne ikke kontrolleres udefra – men den kinesiske kunne både stoppes, slukkes og modtage softwareopdateringer direkte fra producentens systemer i Kina.

“Den kinesiske bus kan slukkes, standses eller opdateres på afstand, hvilket i værste fald kan ødelægge de systemer, bussen er afhængig af for at køre,” siger Arild Tjomsland, specialrådgiver ved Universitetet i Sydøst-Norge, til NRK.

Han sammenligner situationen med en mobilopdatering:
“Du kan vågne op til en sort skærm, fordi nogen har sendt en opdatering, du ikke selv har bedt om,” siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Movia: Vi ser på sagen

Movia bekræfter over for DR, at man er opmærksom på problemet og allerede har igangsat en gennemgang af sine busser og operatører.

“Vi er i gang med at se på vores busser og vores busoperatørers risikovurderinger ved brugen af kinesiske elbusser,” siger Jeppe Gaard, trafikdirektør i Movia.

Han fortæller, at Movia har været i kontakt med Styrelsen for Samfundssikkerhed, som dog ikke kender til konkrete tilfælde af fjernstyring af danske busser. Men styrelsen bekræfter, at busserne har internetforbundne systemer, som potentielt kan udnyttes.

Mere efter videoen

“Det er vi meget opmærksomme på,” siger Jeppe Gaard.

Advarsel: “Et spørgsmål om national sikkerhed”

Nyheden har nu fået flere politikere til at reagere. Thomas Rohden (R), regionsrådsmedlem og stifter af Dansk Kina-Kritisk Selskab, advarer mod afhængighed af kinesisk teknologi.

“Det udgør en udfordring for vores nationale sikkerhed og vores uafhængighed. Vi har i Danmark en tendens til at være alt for naive, når det gælder Kina,” siger han til DR.

Han foreslår et stop for indkøb af kritisk kinesisk teknologi, herunder elbusser, og at regeringen udarbejder en national strategi for, hvordan Danmark skal beskytte sig mod teknologisk afhængighed.

“Vi kan ikke have, at et andet land potentielt kan lukke vores infrastruktur. Det må ikke kunne lade sig gøre,” siger Rohden.

Norge og Sverige reagerer – Danmark tøver

I Norge har man allerede taget konsekvensen. Trafikselskabet Ruter har fjernet SIM-kortene fra sine kinesiske busser, så de ikke længere har internetforbindelse. Det forhindrer fjernstyring, men betyder samtidig, at busserne mister adgang til driftsdata og realtidsinformation.

Mere efter annoncen

I Sverige har man fjernet kinesiske elbusser helt fra Stockholms gader – ikke kun på grund af sikkerhedsrisikoen, men også på grund af mistanke om tvangsarbejde og menneskerettighedskrænkelser i produktionen.

I Danmark kører Yutong-busserne dog videre som normalt. Movia vil ikke fjerne SIM-kortene, fordi det vil påvirke kundernes adgang til rejseinformation.

“Fjerner man webadgangen, kan vi ikke længere give passagererne oplysninger om ankomsttider og driftsstatus,” siger Jeppe Gaard.

Eksperter: Et globalt problem

Mere efter annoncen

Flere eksperter vurderer, at problemet ikke kun gælder busser, men en bredere tendens i den grønne omstilling, hvor mange produkter – fra ladestandere til batterier – er baseret på kinesisk teknologi.

“Det her handler ikke bare om transport, men om kontrol. Kina har via teknologi som elbusser og software adgang til kritiske dele af vores infrastruktur,” siger en kilde i it-sikkerhedsbranchen til DR.

“Danmark skal vågne”

For Thomas Rohden er sagen et symbol på, at Danmark er bagud i forhold til sine nabolande.
“Det er trist, at vi ikke har lyttet til Sverige og Norge. De har reageret, mens vi stadig diskuterer. Vi er nødt til at vågne op, før vi gør os helt afhængige,” siger han.

Også Socialdemokratiets beredskabsordfører Kasper Roug kalder sagen alvorlig:
“Vi kan ikke have, at en fremmed magt potentielt kan styre, lukke og slukke for vores offentlige transport. Center for Cybersikkerhed må nu undersøge, hvor omfattende problemet er,” siger han.

En voksende udfordring for Danmark

Selv om ingen danske busser er blevet fjernstyret, understreger sagen, hvor sårbar den moderne transportsektor er blevet. De fleste elbusser, elbiler og ladestandere er koblet op på nettet, og selv små sårbarheder kan få store konsekvenser.

Som Thomas Rohden udtrykker det:
“Det her er ikke et spørgsmål om teknik, men om tillid. Vi kan ikke bygge vores grønne omstilling på teknologi, vi ikke har fuld kontrol over.”

Mere efter annoncerne
Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er ansvarshavende redaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også