Ifølge sydkoreanske Kia har politik og stadig strammere regler dræbt alle sjove biler på planeten. Selv vil mærket kun satse på elbiler.
Strammere CO2-regler tvinger bilmærkerne i knæ. Kia ser ingen anden udvej end at droppe V6-motoren i Stinger GT og satse fuldt ud på elbiler.
En æra er slut for Kia. Den populære Kia Stinger GT med V6-motor kommer ikke igen. Det er en direkte konsekvens af en global virkelighed, hvor stadigt strammere regler kvæler de sjove benzinbiler.
Udmeldingen kommer fra Kia selv. Politik og nye regler har simpelthen gjort det umuligt at fortsætte med den slags biler.
Kia Australiens produktchef, Roland Rivero, forklarer situationen til mediet Carsales. Han slår fast, at Kia, selv hvis de ville, faktisk ikke har noget valg.
De er nødt til at tilpasse sig den globale situation. Og CO2-reglerne strammes konstant over hele verden.
Det betyder et farvel til biler som Stinger GT. Men det betyder ikke et farvel til GT-navnet. Det vil leve videre på fremtidige elbiler fra mærket.
Fremtidens GT-oplevelse er elektrisk
Roland Rivero er optimistisk omkring fremtidens sportslige biler. Han mener, at elbiler sagtens kan give entusiaster en god oplevelse.
– Der er ingen grund til, at et elektrificeret produkt ikke kan give dig en lignende oplevelse (som performancebiler med forbrændingsmotor, red.), selv hvis vi kunne gøre forsøget med computerteknologi.
Den computerteknologi ses allerede i praksis. Den opdaterede Kia EV6 GT har fået simulerede gearskift og motorlyde.
De nye, store modeller som Kia EV9 kommer også i en GT-version. Selv den mindre, kommende EV4 er ifølge mærket selv en oplagt GT’er.
Vægten er dog en udfordring. Elbiler er tunge, og det er en kendsgerining, intet bilmærke kan komme uden om.
Hyundai N kæmper for benzinmotoren
Hos søstermærket Hyundai ser situationen lidt anderledes ud. Deres N-afdeling har ellers lige stoppet produktionen af i20 N og i30 N.
Alligevel er de ikke klar til at opgive forbrændingsmotoren helt. Mærket sælger stadig Elantra N på visse markeder og lover en ny generation med en større motor.
Joonwoo Park, en af grundlæggerne af N-afdelingen, har antydet en anden løsning. Han mener, at hybridteknologi kan være med til at holde liv i sjove benzinbiler.
Det er dog værd at bemærke, at Hyundais luksusmærke, Genesis, har en ny V8-motor med dobbeltturbo. Den er dog udelukkende beregnet til racerbiler.
Virkeligheden i 2025 er, at kunderne vil have SUV-modeller, og politikerne vil tvinge elbiler igennem. Det udelukker de sjove biler. Måske for altid.
Meget tyder dog på, at politikerne er nogle hyklere. For mens befolkningen gennem afgifter tvinges til at se i elbilernes retning, ser politikerne stort på deres egne regler.
I Danmark kører eksempelvis bare fire ud af 32 elbiler på strøm. I England, som vil forbyde nye diesel- og benzinbiler allerede i 2030, står det endnu værre til. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]