Kevin Magnussen, der nu kører WEC for BMW, er i interview ude med riven efter de nyeste regler i motorsportens kongeklasse.
De nuværende Formel 1-regler har forandret motorsportens kongeklasse radikalt, hvis man spørger Kevin Magnussen der nu er fortid i sporten.
De såkaldt Ground effect-biler gjorde deres indtog i 2022. Det har ifølge Kevin Magnussen medført en mindre fri kørestil. Han mener, kørerne ikke længere kan “hustle” bilen på samme måde som tidligere.
Det skriver avisen Express.
Før i tiden kunne man være mere kreativ bag rattet, mener K-Mag. Nu kræver bilerne en mere kontrolleret og metodisk tilgang. Det er en fundamental ændring i sporten.
Årsagen til de ændrede kørekrav skal findes i bilernes tekniske design. Stivere affjedringer er en væsentlig faktor. Lavprofildæk og en generelt lavere frihøjde spiller også en stor rolle for, hvordan bilerne påfører sig.
De tekniske ændringer betyder, at bilerne ikke tillader de samme aggressive linjer gennem svingene, som før. Derfor er kørerne mere låst i det.
Magnussens udfordringer er måske Hamiltons død
Kørere som Magnussen har fundet omstillingen til de nye biler vanskelig. Det handler om at finde de afgørende tiendedele af et sekund på en omgang. Det kan være en udfordring med den nuværende biltype.
Også andre erfarne kørere mærker tydeligt forskellen på banen. Lewis Hamiltons skifte til Ferrari er et eksempel på en kører, der også har skullet tilpasse sin stil.
– Du er ikke lige så fri i din kørestil, siger Magnussen.
Han peger på den aerodynamik, som bilerne nu mere end nogensinde før er afhængig af.
Kørerne må nu i højere grad køre “ét skridt ad gangen”. Fokus er flyttet mod stabilitet og teknisk præcision. Det giver en ny måde at opfatte og eksekvere et Formel 1-løb på.
Kevin Magnussen trådte ud selv af ud af verdens fineste motorspor efter 2024. Han har siden skiftet fokus til sportsvognsræs. Her tørner han ud for BMW’s fabriksteam i WEC (World Endurance Championship).
Ny tilpasning til WEC med BMW
I World Endurance Championship møder den danske racerkører nye og anderledes udfordringer. Bilerne i WEC adskiller sig markant fra Formel 1-racerne. De er tungere og bredere.
WEC-bilerne har desuden lukkede cockpit. Det giver en anden køreoplevelse sammenlignet med Formel 1. At holdet kan samarbejde spiller også en mere fremtrædende rolle i de lange udholdenhedsløb.w
Passionen for motorsport er dog uændret for Kevin Magnussen.
– Det er stadig en racerbil, og du prøver stadig at køre så hurtigt som muligt.
Selvom Kevin Magnussen nu har rettet sit fokus mod WEC og BMW, er hans mange år i Formel 1 stadig et varmt emne.
Faktisk har flere internationale medier kædet danskeren sammen med endnu et comeback i sporten, fordi hele to chancer for et sæde snart åbner sig hos et nyt hold. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]