Annonce:

Kina truer med at stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme greb om sjรฆldne jordartsmetaller truer Europas bilindustri direkte. Uden nye forsyninger kan produktionen af elbiler stoppe brat.

En alvorlig krise truer Europas bilfabrikker og produktionen af elbiler.

Forsyningen af sjรฆldne jordartsmetaller, der er afgรธrende for nye biler og isรฆr elbilernes batteripakker, er i fare.

Det skyldes Kinas dominerende rolle pรฅ verdensmarkedet for de vitale og meget sjรฆldne jordarter.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Om fรฅ uger, mรฅske kun fire til seks, kan lagrene hos flere europรฆiske bilmรฆrker vรฆre tรธmt. Et produktionsstop synes pรฅ den mรฅde uundgรฅeligt.

Kina kontrollerer i praksis nรฆsten hele verdens forsyning af de sjรฆldne metaller. Landet stรฅr for stรธrstedelen af minedriften.

Kina hรฅndterer ogsรฅ ni ud af ti raffinerede produkter der bruges i elbilerne. Det gรฆlder ogsรฅ de kraftige magneter, som bruges i mange elbiler.

Situationen spidsede for nylig yderligere til. Kina begyndte at krรฆve eksportlicenser for de materialer.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Der er ikke et fungerende system pรฅ plads til at hรฅndtere de nye krav. Resultatet var og er et brat stop i eksporten af metallerne.

Siden da har adskillige europรฆiske producenter kรฆmpet en hรฅrd kamp. De forsรธger at sikre sig nye forsyninger af de afgรธrende metaller.

Nogle bilmรฆrker har opnรฅet individuelle tilladelser via af aftaler direkte med kommuniststyret i Bejing. Der er dog ingen garanti for at de aftaler er det papir, de er skrevet pรฅ, vรฆrd.

Artiklen fortsรฆtter efter videoen:

Tvรฆrtimod er hele situationen med manglen pรฅ de sjรฆldnie metaller og jordarter endt i en form politisk grรฅstone. Det skriver erhvervsmediet Wirtschaftswoche.

– Man fรฅr licenser, men de kan til enhver tid inddrages pรฅ grund af pรฅstรฅede formelle fejl, siger en kilde i den europรฆiske bilbranche til mediet.

Prisstigninger og produktionsstop truer hele Europas bilindustri

Tiden er da ogsรฅ ved at rinde ud for de europรฆiske bilmรฆrker. Brancheeksperter advarer om, at et produktionsstop er uundgรฅeligt, nรฅr lagrene fรธrst er tomme.

Mere efter annoncen:

For som det ser ud nu, kommer der ingen nye forsyninger.

Det gรฆlder isรฆr for de bilmรฆrker, der har investeret massivt i elektrificering af deres modelprogrammer. Omkostningerne mรฆrkes allerede tydeligt i branchen.

Mere efter disse links:

Priserne pรฅ visse sjรฆldne jordartsmetaller er steget markant. Nogle metaller er blevet op til 50 procent dyrere pรฅ blot fรฅ mรฅneder.

Det lรฆgger et yderligere pres pรฅ produktionsomkostningerne.

En pris der kun er en gruppe til at betale – nemlig bilisterne. En gruppe der i forvejen mรฅ leve med at deres ellers nye biler er sรฅ godt som intet vรฆrd, nรฅr de triller ud fra forhandleren.

Mere efter annoncen:

Boosted har fรธr fortalt, om hvordan det kommer bag pรฅ danskere i elbiler, at de teknisk set er insolvente, fordi deres biler rasler ned i vรฆrdi. Lรฆs mere om det her.

Det er ikke fรธrste gang, Kina bruger kontrollen over rรฅvareforsyninger som et geopolitisk vรฆrktรธj.

Tilbage i 2010 opstod en konflikt mellem Japan og Kina. Dengang stoppede Kina eksporten af sjรฆldne metaller uden varsel eller forklaring.

Under coronapandemien fรธrte Kinas nultolerancepolitik ogsรฅ til store problemer. Komponenter sad fast i kinesiske havne.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Det lammede fabrikker over hele verden og skabte globale forsyningsproblemer i bilindustrien.

Pรฅ trods af de tidligere advarsler har den vestlige verden ikke formรฅet at mindske sin afhรฆngighed af Kina.

Industrien har fortsat med at kรธbe de samme rรฅvarer fra den samme dominerende leverandรธr.

Mere efter annoncen:

Alternativer og vejen frem i Europa

Det har hidtil vรฆret anset for alt for dyrt med batteriproduktion i Europa.. Man har tรธvet med at opbygge genbrugsfaciliteter i stor skala.

Og de aktรธrer, der har prรธvet, er enten for smรฅ eller endt som konkurser. Det gรฆlder eksempelvis svenske Northvolt.

Udviklingen af alternative teknologier har heller ikke haft fรธrsteprioritet. Nu er situationen imidlertid sรฅ kritisk, at den kan true hele overgangen til elbiler i Europa.

Nogle bilproducenter forsรธger dog aktivt at bryde fri af afhรฆngigheden. BMW har udviklet elmotorer, der slet ikke krรฆver sjรฆldne jordartsmetaller.

Renault arbejder med lignende teknologi i deres biler. Mercedes har ogsรฅ formรฅet at reducere mรฆngden af de sjรฆldne metaller i nogle af deres nyere modeller.

Men selv de mรฆrker er fortsat afhรฆngige af metallerne. Det gรฆlder andre komponenter som hรธjttalere, avanceret elektronik og diverse styresystemer i bilerne. Det store spil om rรฅstofferne fortsรฆtter derfor bag kulisserne.

Nogle iagttagere mistรฆnker Kina for bevidst at lรฆgge pres pรฅ EU. Mรฅlet kunne vรฆre at opnรฅ lempelser i toldsatserne pรฅ kinesisk producerede elbiler, der eksporteres til Europa.

Andre ser udviklingen som endnu en alvorlig pรฅmindelse. Den viser, hvor sรฅrbar den europรฆiske industri er blevet over for forstyrrelser i de globale forsyningskรฆder.

Midt i det kaos findes der dog uventede vindere. De fรฅ vestlige virksomheder, der stadig udvinder eller raffinerer sjรฆldne jordartsmetaller, kan se frem til bedre tider.

Med de stigende priser kan deres forretninger hurtigt blive yderst profitable. De kan potentielt spille en nรธglerolle for Europas fremtidige uafhรฆngighed af kinesiske rรฅstoffer. Spรธrgsmรฅlet er, om det allerede er for sent at vende udviklingen.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ