Kan du se, hvad det her for en bil?

Vi kan lige så godt sige det først som sidst. Nej, det er ikke en Chevrolet Camaro fra 1969. Men hvad tror du så, at det er?

Vi kan lige så godt sige det først som sidst. Nej, det er ikke en Chevrolet Camaro fra 1969. Men hvad tror du så, at det er?

Hvor meget vil du være villig til at betale for at kunne overbevise folk om, at du ejer en Chevrolet Camaro fra 1969, selvom du i virkeligheden slet ikke gør?

Tilsyneladende var nogen klar til at ofre 6.100 dollars for netop den illusion. Det svarer til 39.000 danske kroner med dagens vekselkurs. Men ikke engang det beløb var nok til, at nøglerne til denne Camaro-replika kunne skifte hænder under en Ebay-auktion for nylig.



Replikaen er baseret på en Pontiac Firebird Trans Am fra 1983 og er faktisk en cabriolet. Når man ser bilen på afstand, ser det egentlig meget godt ud. Men det bliver hurtigt værre, desto nærmere man kommer bilen. Man behøver ikke være Camaro-ekspert for at indse, at bilen langt fra er ‘ægte’.

Næsten som den rigtige SS
Dobbeltgænger-karosseriet malet i en lys orange nuance med sorte racerstriber, der strækker sig fra kølerhjelmen over bagklappen. Klar inspireret af den ægte vare. Vi kan endda se krom-kofangere, SS-mærker og separate forlygter – præcis som på Camaro’en.

Synsbedraget fortsætter, hvis man ser bilen fra siden. For her er kromhjul, røde kalibre og sidepipes. De bagerste tromlebremser er endda blevet malet røde.

SS-emblemer og baglygterne svarer endda til dem på Camaro’en. Cabrioletens soft-top-foldetag er endda på plads. Under den lange kølerhjelm finder vi en V8’er på fem liter koblet til en fire-trins automatgearkasse, som sender hestekræfterne ud i baghjulene.

Kabinen har tilmed også fået en overhaling. Buddet på 6.100 dollars var ejeren dog ikke tilfreds med. Og bilen blev derfor ikke solgt.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk