Kan du se, hvad denne “AC Cobra” er bygget på?

Det kræver nok mere end et øjekast. Men ombygningen er faktisk slet ikke så unik, som vi troede.


I tidens løb er der bygget mange flere AC Cobra-replika, end antallet af den ægte vare. Og da vi først faldt over denne eBay-annonce, mente vi her på redaktionen at have fundet noget unikt i et hav af ombygninger. Endeløse ombygninger.

Men nej. Det viser ikke at være tilfældet. Tværtimod er det ret populært at bygge en replika af det amerikanske ikon på en BMW Z3. Ja, du læste rigtigt. Bilen med den interne fabrikskode E36/7 for roadster og E36/8 for den lukkede coupé er yndet basis for den slags ombygninger. Åbenbart. En simpel googe-søgning har vist os de første fem biler ombygget efter samme formel.

Eksemplaret her netop solgt. Og det ret “billigt”. Den tyske sælger ville have 7.950 euro svarende til 59.000 danske kroner for ‘herlighed’. For den slags penge har den nye ejer fået en bil, der på afstand gør sit bedste for faktisk at ligne en AC Cobra. Du skal tæt på for at lure, at her er noget ‘galt’.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Under kølerhjelmen er bilen også relativt udmyg. Den to-liters motor var i sin tid den mindste rækkesekser, BMW udstyrede Z3’eren med. Og det er der ikke lavet om på her. Det betyder 150 hestekræfter og 190 Nm. Nok til en topfart på 210 km/t. Men at komme fra 0 til 100 km/t tager 8,9 sekunder. Det kan bilen næppe gøre hurtigere her 23 år efter, at den forlod samlebåndet i første omgang.

Til sammenligning blev den ægte vare udstyret med både 4,3-liters, 4,7-liters og 7-liters V8’er, da den var i produktion.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

Artikler og reklamelinks:
1
2
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk