Annonce:

Kære Boosted: Hvornår blæser bassen mit hoved af?!

Vi har fundet de mærkeligste spørgsmål, vi nogensinde har modtaget – og svaret på! – frem!

Der var engang, at Boosted Magazine udkom på tryk 12 gange om året. Ja, det er en gang hver måned. Nå, men dengang havde vi her på redaktionen noget så fint og fornemt som en ‘brevkasse’.

Nu er vi selvfølgelig 100 procent digitale – og Danmarks største bilmedie – men de gamle breve kan alligevel godt støves af til en gang digital genoptrykning, synes vi.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

For I, kære læsere, har godt nok spurgt om meget mærkeligt. For det meste bil-relateret, bevars – men mærkeligt!

Så lad os komme i gang.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladr mellem de 5 sjoveste spørgsmål

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Jeg er 14, må jeg køre ræs?

Emil, e-mail:
Hej Boosted! Jeg er 14, og jeg vil høre, om jeg godt kan komme ud at køre bil?

Svar: Dav Emil. Friske tanke der. Som du sikkert allerede ved, skal man være 17 år for at tage kørekort i dagens Danmark. Men..! Det forhindrer dig ikke i at køre – så længe det er på lukkede baner, forstås. Nu skriver du, at du er 14 år. Det betyder faktisk, at du i de sidste to har har måttet køre crosskart. Mens du nu er gammel nok til at køre folkeræs. Næste år må du køre Formel Ford. Derudover må du selvfølgelig gerne køre, hvor færdselsloven ikke gælder. Men det er ikke ret mange steder. Populært sagt hedder det, at færdselsloven gælder alle de steder, postbudet kan komme frem. Så hold dig til de lukkede baner!

/Boosted-gutterne.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!

Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!


Læs mere herunder:

Må jeg køre med ‘en trailgunner’?

Allan, E-mail: Hej gutter. Jeg kunne godt tænke mig at sætte en trailgunner på min Land Rover fra 1978, og jeg vil montere den i min forskærm, så den peger fremad. Men hvad siger reglerne, må jeg det?

Svar: Hey Allan. Vild idée, men det må du desværre ikke. Der er nogle regler om udstødningen, der får betydning her. Den – altså udstødningen – må nemlig ikke pege ud til højre, altså mod fodgængere. Hvorfor det også kun er lovligt med sidepipe i venstre side. En anden regel er, at udstødningen skal være anbragt således, at udstødningsgassen ikke trænger ind i kabinen.

Annonce:


I praksis betyder det, at udstødningen skal være anbragt længere bag ud på bilen, end ethvert vindue kan åbnes. Alene den regel sætter en stopper for dit projekt. Der til er der en regel om, at biler ikke må ‘støje’ mere end 3 dB af, hvad de – altså hver enkelt model – gjorde fra ny.

Sorry!
/Boosted-gutterne.

Hvornår blæser bassen mit hoved af?
Nicolai, e-mail: Hej drenge. Jeg eeeelsker tung bas. Men hvor mange dB skal der til for at dræbe et menneske eller springe en forrude?

Svar: Ehm, Nicolai. Er du sikker på, at du ikke skal en tur forbi doktormanden og en tur videre på den lukkede. De tager sig godt af dig sådan et sted (har vi hørt…) Men for nu at svare på dit spørgsmål. Så er det faktisk ikke så simpelt.

Vi kan i hvert fald ikke sige, at man dør, bare der bliver spillet med en lydstyrke over fx 160 dB. Dertil er der nemlig mange faktorer der spiller ind. Fx lyder 160 dB meget voldsommere ved 40 hz end ved 70 hz.

Sidder man derfor inde i en bil, der spiler med 160 dB, behøver derfor ikke ske noget. På den korte bane – altså. Udsætter man derimod dagligt sig selv for den slags totur, kan det nemt have indvirkning på hørelsen. Og kroppens organer for den sags skyld.

Når det kommer til, hvornår du blæser en forrude ud? Hmm, svært at sige det. Men gutten her gør det ved 166 dB. Klik hvis (din hørelse) tør.

/Boosted-gutterne.

Må jeg lave en ‘snap-off-front’ på min bil?

Rasmus, e-mail: Hey drenge. Jeg har set en guld-farvet BMW E30 på nettet. Her kan hele fronten inklusiv skærme, kofangeren, hjelmen und alles løftes af. Og det er pænt sejt. Men er det egentlig lovligt i lille Danmark med alle vores regler?

Svar: Mojn Ramus (vi går ud fra at du er sønderjyde eller bosat i det område af landet i hvert fald. Mht. dit spørgsmål er der flere ting i det. For ja, gu’ fanden ser det fedt ud. Men det har også et praktisk element i sig. Især hvis du har en eller anden form for racerbil. Det er meget lettere at komme til det mekaniske hvis man i ét snuptag kan fjerne alt det kosmetiske først..

Desværre er det langt fra lovligt – i hvert fald på det meste af den danske bilpark som kan indregisteres. Moderne biler har – eller de fleste moderne biler har – et selvbærende karosseri. Hvilket betyder, at det er ‘verboden’ at skære fronten væk for at erstatte den med én, stor klap, som kan flyttes rundt. Bilens komponenter er jo netop med til at forstærke den og dermed give karosseriet stivhed og styrke. Desuden er der på enhver bil registeret efter 1. maj 1977 krav om kollisionssikkerhed, hvilket i praksis gør sådan en ombygning umulig at få godkendt. Men idéen er fed!

/Boosted-gutterne.

Må jeg sænke taget på min bil?

Mads, E-mail: Hej Boosted. Jeg har en BMW 7-Serie, som jeg er vildt glad for. Jeg afmelder den her til vinter for at bygge den om, og i den forbindelse vil jeg gerne have den tagsænket, da jeg synes, det ser alt for sejt ud. Min kammerat er en utrolig dygtig pladesmed, og vi monterer også bur i bilen. Men kan en tagsænkning overhovedet synes i Danmark? Jeg går ud fra, at det tæller som en konstruktiv ændring.

Svar: Hey Mads. Det projekt kan du godt opgive på forhånd. Desværre. En tagsænkning kan man i praksis kun få godkendt på biler, der er indregisteret første gang før 1. maj 1977. Og så vidt vi ved, begyndte BMW først produktionen af 7-Serien det år.. så bad luck!

For biler nyere end 1.maj 1977 gælder det, at der skal laves en dataerklæring fra et anerkendt laboratorium (som tyske TUV). Dataerklæringen skal bevise, at bilen med sænket tag stadig er lige så stærk i sin konstruktion, som da den blev bygget.

Dataerklæringen skal desuden bevise, at ændringen – i dit tilfælde tagsænkningen – ikke er gået udover bilens kollissionssikkerhed. Det hele kan dog omgås, hvis du kan overtale fabrikken – BMW – til at sige god for din ombygningen. Men chancen er meget, meget, meget, meget, MEGET lille. Beklager, makker!

/Boosted-gutterne.

 

 


Annonce:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler