Kæmpegrillen kommer: Ny BMW M3/M4 er gået i produktion


BMW har startet de to samlebånd, der de kommende år skal spytte nye M-modeller ud.

Tilbage i september løftede BMW sløret for deres kommende M3 og M4-modeller, halvanden måned senere er samlebåndene nu startet op.

Og selvom de mekanisk set deler meget, samles de to nye M-biler på hver deres fabrik i Tyskland. Den praktiske gris af de to – M3’eren med fire døre – samles nu på hovedfabrikken i München sammen med den almindelige 3 Serie og touring-modellen.

Hvad angår M4, så samles den hardcore Bimmer på Dingolfing-fabrikken. Her samler BMW i forvejen 4 Serien som cabriolet, ligesom hybridudgaven af den større 5-serie, 530e, skrues sammen her.



LÆS OGSÅ: Derfor får du en bøde for at parkere foran dit eget hus

Både M3 og M4 er klar til salg i begyndelsen af marts næste år, meddeler BMW. Senere følger M4 som cabriolet, før den første – officelle – M3 Touring nogensinde støder til modelprogrammet endnu længere henne på året.

Kun 4×4
Hvor vi allerede nu ved, at både M3 og M4 vil kunne bestilles med manuelt gear og baghjulstræk, er der større usikkerhed om M3 Touring. De seneste forlydender går dog på, at stationcar-udgaven kun kommer på gaden som firehjulstrækker. Eller xDrive-model som BMW kalder det. Automatgear skulle eftersigende også være den eneste mulighed.

Sagt på en anden måde forventer vi, at M3 Touring kun dukker op som Competition-model. Hvilket i udgangspunktet ikke er noget skidt. For det betyder 510 hestekræfter. De nysgerrige kan få det komplette overblik over M3/M4-modelprogrammet her.

At BMW i større og større grad skrotter deres tradtionelle valg af baghjulstræk til gengæld for skub på alle fire, er der sådan set ikke noget nyt i. Det var nemlig noget, tyskerne begyndte på allerede, da X5 M og X6 M blev en realitet for mere end et årti siden.

Tilbage er der vel egentlig at vente og se… For hvilken tuner mon komme først med det kit, der ændrer på fronten? Prior Design har allerede luftet deres idéer online.

Eller er monteringen af en nummerplade i virkelig nok til at gøre det nye M-ansigt spiseligt?

 

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk