Annonce

Kæmpe ladeoperatør konkurs – skylder over 100 mio. kroner

Onsdag i denne uge blev en rekonstruktionsplan afvist, og torsdag valgte ladeoperatøren Eways at kaste håndklædet i ringen. Konkursen efterlader en gæld over 100 millioner kr.

Konkurs rammer svensk ladeoperatør for elbiler. Eways, en svensk ladeoperatør, er gået konkurs med en gæld på over 100 millioner kroner.

Konkursbegæringen blev indgivet til Attunda Byret, efter at virksomhedens rekonstruktionsplan blev afvist. Eways havde ophobet betydelig gæld, blandt andet til skattevæsenet og til kunder, der havde forudbetalt for opladning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Det er virksomheden selv, der har indgivet konkursbegæringen, udtaler kurator Anders Aspegren til Di Digital.

Fogeden er allerede i gang med at inddrive aktiver fra Eways’ bankkonti. Ifølge DI har Eways beholdt penge, der tilhører 650 svenske ejerlejlighedsforeninger, som havde forudbetalt for opladning.

Disse foreninger risikerer nu at miste deres penge. Konkursen efterlader også usikkerhed om, hvordan ladesystemerne fremover skal drives.

Eways’ konkurs er et eksempel på de udfordringer, som ladeoperatører kan stå over for i et marked præget af hård konkurrence og stigende omkostninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er endnu uklart, hvilke konsekvenser konkursen får for Eways’ kunder og for den fortsatte udbygning af ladeinfrastruktur til elbiler.

Eways er dog hverken den første eller sidste ladeoperatør, der må dreje nøglen om. Tilbage i august gav det østrigske firma EnerCharges op. Og tilbage i marts gav det Stellantis- og General Motors-støttede Charge Enterprises andre bilmærker skylden for, at firmaet gik neden om og hjem.

I det hele taget ser lukninger og konkurser ud til at blive det helt store, som bilindustrien vil kunne huske 2024 for. Hele bilmærker er allerede lukket eller i hvert fald på vej dertil.

Mere efter videoen

Fisker Inc., der blev grundlagt af danske Henrik Fisker, holdes eksempelvis kunstigt i live, fordi man har fremlagt og fået godkendt en nedlukningsplan af moderselskabet i USA.

Boosted har bl.a. kunne fortælle, hvordan de sidste af Fiskers ansatte efterlod et hovedkontor i rent kaos, da de blev bedt om at forlade stedet. Siden er det også kommet frem, at de sidste rester af bilmærket forsøger at få kunderne selv til at betale for tilbagekaldelser. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også