Nye tal afslører en stor kløft i Danmark. Næsten fire ud af ti familier har ingen bil. Desuden er forskellen mellem by og land ganske markant.
Næsten fire ud af ti danske familier har ingen bil.
For selvom flere familier køber bil, viser nye tal, at 38,4 procent af alle familier fortsat ikke råder over en person- eller firmabil.
Det efterlader en betydelig del af befolkningen uden de samme transportmuligheder.
Den samlede mængde af familier med mindst én bil er vokset med 201.600 siden 2015. Det betyder, at 61,6 procent af familierne i dag har bil. For et år siden var tallet 61,8 procent.
Der er kommet 267.800 flere familier i Danmark siden 2015. Antallet af familier med én bil er steget med 94.500. Det svarer til en stigning på 7,2 procent.
Samtidig er antallet af familier med to eller flere biler vokset med 107.100. Det er en markant stigning på 23,0 procent i samme periode.
Men samlet set er andelen af danske familier med adgang til en bil i det daglige altså faldet.
Forskellen på adgang til bil er da også stor fra kommune til kommune. I Københavns Kommune har kun 28 procent af familierne bil. I Aarhus er tallet 49 procent.
Bopæl og økonomi er afgørende for bilisterne
I kommuner omkring de største byer ser billedet helt anderledes ud. I eksempelvis Rebild og Favrskov kommuner har otte ud af ti familier adgang til en bil.
Familiens økonomi har en tydelig sammenhæng med bilejerskab. Kun 14 procent af familierne i den laveste indkomstgruppe havde bil i 2024.
Det er de 10 procent af familierne med færrest penge til forbrug.
Til sammenligning havde 85 procent af familierne i den højeste indkomstgruppe bil. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Også uddannelse og beskæftigelse spiller en stor rolle. Kun 11 procent af familier under uddannelse havde bil i 2024. For førtidspensionister var tallet 40 procent.
Boligformen er også en vigtig faktor. 85 procent af familier i parcelhuse havde bil. For familier i etageboliger var det kun 40 procent.
Flere familier køber alligevel bil nummer to
Mens mange familier slet ikke har bil, vokser en anden gruppe markant.
Det er de familier, der har mere end én bil. Ved årsskiftet havde 572.200 familier flere biler. For 10 år siden var tallet 465.100.
Det svarer til, at 17,8 procent af alle familier i dag har mindst to biler. For 10 år siden var andelen 15,8 procent.
Udviklingen er særligt tydelig i Jylland. I kommunerne Rebild, Hedensted, Favrskov og Skanderborg har over 31 procent af familierne to eller flere biler.
De jyske kommuner har generelt oplevet den største vækst i familier med flere biler.
Der er dog noget, familier og folk uden biler generelt ikke skal forholde sig til – nemlig udgifterne. De kan glæde sig over, at de fra nytår ikke skal betale endnu en afgiftsstigning som ellers rammer alle danske bilister. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]