Japanerne, gentlemanaftalen og de “forbudte hk”


For os bil-fanatikere er det et velkendt faktum, at de japanske bilfabrikker i 80’erne indgik en såkaldt “gentleman’s agreement” om ikke at lade effekten på de fabriksproducerede biler overstige 270 hestekræfter… på papiret, altså.

Samtidig er det også velkendt, at bilfabrikanterne måler effekt på motorens ydelse og ikke den faktiske effekt, når disse kræfter går i hjulene.

HUSK: Tegn abonnement på 3 måneder af Boosted Magazine for bare 99 kr. Klik her!

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Amerikanske Doug DeMuro, der som den første hentede en Nissan Skyline R32 GT-R til USA, da importlovgivningen tillod det, har dog en mistanke om, at hans bil laver bare en smule mere, end den er opgivet til.

Se bare videoen her

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk