Japans handelsministerium har inviteret flere af landets bilmรฆrker til at skille biler fra kinesiske BYD ad. Mange fatter ikke, hvordan kineserne kan lave sรฅ billige elbiler.
Japans bilindustri var tidligt ude med elbiler, men kinesiske producenter som BYD har siden indhentet dem med modeller som Atto 3. For at forstรฅ konkurrenternes succes har japanske virksomheder studeret elbiler fra BYD, Nio og Tesla.
Det skriver nyhedsbureauet Nikkei.
Et centralt spรธrgsmรฅl for de japanske ingeniรธrer er prisen. BYD Atto 3 koster fra 285.095 kroner i Danmark, men basismodellen i Kina koster kun 130.000 kroner. “Hvordan kan det fremstilles sรฅ billigt?” undrede deltagerne sig ifรธlge Nikkei.
Svaret ligger delvist i BYDs produktionsstrategi. De fremstiller nรฆsten alle bilens komponenter selv, hvilket giver dem stรธrre kontrol over omkostningerne. Derudover integrerer de flere komponenter i รฉn enhed, hvilket sparer plads, vรฆgt og penge.
Men japanerne er ikke kun imponerede. De stiller ogsรฅ spรธrgsmรฅlstegn ved kvaliteten, isรฆr vandtรฆtningen af batteriet.
– Kinesiske producenter lรฆgger stor vรฆgt pรฅ billig produktion. Men deres syn pรฅ kvalitet er ganske anderledes sammenlignet med japanske producenter,” siger Kenichi Ito, der stod bag arrangementet.
LรS OGSร : Medie: Volkswagen lukker fabrikker og fyrer tusinder
Denne udtalelse afspejler en generel bekymring blandt japanske bilproducenter. Mens de anerkender kinesernes evne til at producere billige elbiler, fatter de ikke helt, hvordan de kan opretholde en hรธj kvalitet med en sรฅ aggressiv prisstrategi.
De japanske virksomheder stรฅr nu over for en udfordring. De skal finde en mรฅde at konkurrere med de billige kinesiske elbiler pรฅ, uden at gรฅ pรฅ kompromis med den kvalitet, de er kendt for.
Andre vil dog ogsรฅ mene at et mรฆrke som BYD kan holde prisen sรฅ langt nede, fordi den kinesiske stat ulovligt pumper penge ind i industrien. Faktisk er BYD ifรธlge undersรธgelser et af de mรฆrker som har modtaget mest ulovlig statsstรธtte. Lรฆs mere om det her.
Den ulovlige statsstรธtte har netop fรฅet EU til at reagere. Konsekvensen er straftold oveni de 10 procent told, kinamรฆrkerne og bilmรฆrker generelt betaler for at fรฅ biler, der er bygget i Kina, ind i EU.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!