Jaguar satser i disse dage hele mærkets eksistens på elbiler. Alligevel skrotter det tidligere britiske mærke nu elbiler i tusindvis.
Sidste år gik Jaguar-importøren i USA med til at købe lidt under 3.000 elbiler af modellen I-Pace tilbage fra ejerne. Problemer med batteripakkeder gjorde bilerne brandfarlige, kunne ikke løses.
Og nu viser billeder fra en ophugningsplads i England rækker af I-Pace-modeller, der venter på at blive skrottet.
Disse biler, der kun er få år gamle, fremstår i god stand. Men stammer de fra Jaguars tilbagekøb, er de ikke længere sikre at køre i.
Årsagen til skrotningen er sandsynligvis potentielt farlige batterifejl, der kan føre til overophedning og i værste fald brand.
Jaguar har forsøgt at løse problemet med adskillige softwareopdateringer, men det har ikke været tilstrækkeligt.
Derfor har Jaguar nu været nødt til at tilbagekalde de berørte elbiler og tilbyde ejerne at købe dem tilbage. Det har kostet Jaguar et betydeligt men ikke offentliggjort beløb.
De tidlige modeller af Jaguar I-Pace har vist sig at have en mere kompleks batterifejl end først antaget.
Selvom det har været muligt at løse problemet på senere modeller ved at udskifte visse moduler i batteriet, har det ikke været muligt at gøre det samme på de ældre modeller.
Nu ender disse biler altså deres dage på en ophugningsplads, hvor de vil blive skrottet og de forskellige materialer genanvendt. Det er en trist skæbne for disse ellers luksuriøse elbiler.
Jaguar har nu indstillet produktionen af I-Pace-modellen og planlægger i stedet at lancere en ny, endnu mere luksuriøs elbil. Denne model forventes dog at koste mere end det dobbelte af den nuværende I-Pace.
Selvom de fleste producenter efterhånden har fået løst deres batteriproblemer, er der stadig enkelte eksempler på elbiler, der lider af lignende brandrisici.
Et eksempel er Audi e-tron 55, hvor der også er konstateret problemer med batteriet.
Herhjemme har adskillige Jaguar I-Pace-modeller også været omfattet af tilbagekaldelser. Importøren har dog afvist at købe bilerne tilbage, da man ikke mener, at de danske biler er ramt af de samme problemer som de biler, der har givet anledning til tilbagekøb i andre lande.
– De europæiske biler er ikke omfattet af H514 (tilbagekaldelsen i USA, red.), da JLR-koncernen har erfaret, at de tidligere udførte kampagner har løst opgaven på de europæisk producerede biler, skriver British Car Import 13. december 2024 i en mail til Sikkerhedsstyrelsen ifølge B.T.
Det er dog værd at bemærke, at de biler, der er vist på billederne fra ophugningspladsen i England, er udstyret med engelske nummerplader.
Det er derfor uklart, om disse biler også er omfattet af de samme problemer som de amerikanske modeller.
Uanset årsagen til skrotningen af disse elbiler er det et udtryk for de udfordringer, der stadig er forbundet med udviklingen og produktionen af elbiler. Batteriteknologien er fortsat under udvikling.
I profilen bag opslaget på netop X er der heller ikke tale om prototype-biler, som i udgangspunktet skal skrottes.
En søgning i det engelske motor-register bekræfter tilsyneladende, at bilerne har været på vejene på helt almindelige vilkår.