Engang var den Danmarks mest solgte bil. Men i 2019 trak Volkswagen stikket på den lille benziner VW UP! I 2021 forsvandt elbilen e-UP! også.
Nogen – eftersigende en insider hos Volkswagen – har fortalt Golem.de, at verdens største bilproducent droppede den lille bybil UP!, fordi… den solgte for godt. Ja, præcis.
Samme kilde afviser, at produktionen stoppede, fordi VW tabte mellem 4.000 og 5.000 euro på hvert eksemplar af den elektriske e-UP!
Noget der ellers også har været fremme.
Det er dog et faktum, at bilen ikke fås længere. Hverken som benzin- eller elbil. Men kilden, som mediet har talt med, siger også, at modellen er på vej til at gøre comeback. Selv har Volkswagen ikke villet sige noget om modellen. Alligevel tyder meget dog på, at et comeback er tilfældet.
Een model kommer på gaden
En række forhandlere i vesteuropa skal have modtaget både PR-materiale og prislister på modellen. Det vil, siger kilden, kun skulle sælges i én udstyrsvariant. Nemlig Style Plus. Det dækker over en elmotor med 83 hestekræfter, en tophastighed på 110 km/t og en rækkevidde på 258 kilometer ifølge WLTP-standarden.
At oplade batteriet til 80 procent vil tage én time med en 40kW-lader. Altså som vi kender e-UP! Men, siger kilden, produktionen af e-UP! stoppede faktisk aldrig, selvom den forsvandt fra modelprogammet.
Volkswagen tog den ganske enkelt ud af modelprogrammet for at kunne følge med efterspørgslen. Den tid, bilen ikke har været på markedet, har Volkswagen så brugt på at opgradere produktionsfaciliteterne på den fabrik som samler e-UP!