Ingen vil købe kriseramt bilmærke


Tidligere i denne uge faldt i et køb af SsangYong sammen, da en potentiel køber ikke kunne finde pengene. 

SsangYong. Kan du huske dem? Sidste år forsvandt mærket fra Danmark. Igen. Man efterlod sig kun nogle enkelte servicecentre. For mærket – der i dag ejes af indiske Mahindra Group – har det ikke godt. Hverken i Danmark eller globalt. Og faktisk er det kun blevet endnu værre for det koreanske mærke.

Tidligere på ugen faldt en handel mellem inderne og Edison Motor nemlig sammen. Sidste år havde Edison Motors – koreansk busproducent – ellers indvilliget i at betale 225 milliioner dollars for kontrollen med SsangYong. Aftalen blev underskrevet så sent som i januar i år, og 10 procent af beløbet skulle betales i denne uge, men da det ikke skete, faldt handlen igennem.

Det skriver Automotive News Europe.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Nu kigger Mahindra Group efter en ny køber. Men det er tvivlsomt. Sidste år sendte SsangYong bare 84.496 biler på gaden. 21 procent færre end året før. Indtil handlen faldt sammen var det Edisons plan at give SsangYongs modelprogram et gevaldigt løft. Man ville – lød det – blandt andet lancerer helt nye crossover- og SUV-modeller.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk