Scania satser alt på et bræt – nemlig de elektriske lastbiler. I 2040 skal det være slut med dieselbilerne. Men ingen køber de elektriske alternativer.
Scanias ordrebog er så godt som tom. I hvert fald når det kommer til elektriske lastbiler.
Mærket satser ellers alt på at være helt fri for nye dieseldrevne lastbiler senest i 2040. Men sidste år blev der solgt bare 266 helt elektriske lastbiler fra fabrikken i Södertälje.
Det skriver lokalavisen Länstidningen, LT.
2024 var ellers året, hvor det lykkedes det tysk-ejede selskab at sælge over 100.000 køretøjer. Men forsvindende få af dem er altså elektriske.
– Det er nok det eneste, man kan være utilfreds med, siger Christian Levin til LT ovenpå et regnskab, der viser, at svenskerne henter et overskud på 20,4 milliarder danske kroner.
Markedet for elektriske lastbiler er der ikke, siger Scania-direktør
Christian Levin er dog også hurtig til at skyde skylden for de manglende elektriske lastbiler på alle andre end Scania selv.
– Det, der mangler, og som til dels er uden for vores kontrol, er, at skiftet til elbiler faktisk skal ske. Vi har fortsat haft forstyrrelser i forsyningskæden for elbiler.
– Men vi ser, at konkurrenterne også har svært ved at få volumen. Det vil sige: Markedet er alt for lille, siger Christian Levin til LT.
Af de 102.069 køretøjer, som Scania leverede sidste år, var kun 266 elbiler. Det er i alt 0,26 procent af det samlede salg.
– Det er frygteligt slemt, siger Christian Levin om tallene, til LT.
Og Scania har travlt. I hvert fald hvis de skal leve op til deres egne målsætninger. Allerede i 2030 – altså om mindre end 5 år – skal 50 procent af alle mærkets nye lastbiler kun køre på strøm.
Direktøren er dog ikke begyndt at blive bekymret. I hvert fald ikke endnu. Heller ikke selvom det langt fra er sikkert, at han kan levere et salg, der lever op til forventningerne.
– Jeg er egentlig ikke bekymret – det vil ske, det skal ske. Der findes stadig ingen bedre teknologi til at fjerne kuldioxid fra tung transport. Det bliver batterielektriske køretøjer. Men det tager for lang tid. Det er problemet, siger han til LT.
Christian Levin mener, at Scania sagtens kunne have leveret flere elbiler, hvis efterspørgslen havde været der.
Men ifølge ham vil mange kunder ikke købe el-lastbiler, fordi det stadig er billigere at køre på diesel.
– Det er den vigtigste brik i puslespillet at få på plads, siger han til LT.
Helt ude i kulden er dieselmotoren da heller ikke. Faktisk skal transportgiganten DHL nu køre med elektriske lastbiler, der lades med diesel. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: