Annonce

Ingen gider elbilerne – bilgigant lukker 6 fabrikker

Fordi køberne bliver væk, er bilgiganten Stellantis nu tvunget til at lukke 6 fabrikker. Lagrene er fyldt med usolgte biler fra mærker som Peugeot, Opel og Fiat.

Fordi ingen gider købe deres elbiler, er bilgiganten Stellantis nu tvunget til at lukke hele seks af sine europæiske fabrikker midlertidigt.

Lagrene er fyldt med usolgte biler fra mærker som Peugeot, Opel, Fiat, Citroën og Alfa Romeo.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er konsekvensen af en svigtende efterspørgsel, der nu rammer den store bilkoncern hårdt.

Stellantis har officielt bekræftet, at de midlertidigt lukker fabrikkerne for at forhindre et endnu større overskud af usolgte biler.

Det betyder, at firmaet producerer flere biler, end der er efterspørgsel på.

Lukningerne rammer bredt i Europa.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Salget af elbiler er kollapset

På fabrikken i Poissy i Frankrig, der beskæftiger omkring 2.000 mennesker, vil portene være lukket i tre uger fra den 13. oktober.

Her produceres modellerne DS3 og Opel Mokka.

Salget af netop Opel Mokka er et tydeligt eksempel på Stellantis’ problemer. I Holland er salget af modellen mere end halveret fra 2.780 enheder i 2023 til kun 1.137 i 2024.

Mere efter videoen

– Mokka-salget er faldende, og der er ikke annonceret nye modeller, siger en fransk fagforeningsrepræsentant til nyhedsbureauet AFP.

I Pomigliano i Italien blev produktionen af Fiat Panda indstillet fra den 29. september til den 6. oktober. Samme sted blev samlebåndet for Alfa Romeo Tonale stoppet helt frem til den 10. oktober.

En del af en større europæisk krise

Ifølge det franske erhvervsmagasin Les Echos vil fabrikker i Polen, Tyskland og Spanien også blive midlertidigt lukket.

Stellantis-koncernen, der tæller 14 bilmærker, kæmper i øjeblikket en hård kamp for at genvinde sin position i Europa.

Efter et svagt 2024 lancerede firmaet en stor genopretnings-kampagne med nye modeller.

Men den indsats ser altså ikke ud til at have haft den ønskede effekt.

Mere efter annoncen

Ifølge Reuters vil endnu flere samlebånd på fabrikken i Mulhouse i Frankrig i slutningen af oktober.

Krisen hos Stellantis er desværre ikke enestående. Den er en del af en større og dybere krise, der har ramt hele den europæiske bilindustri.

Som Boosted for nylig kunne fortælle, er den tyske bilgigant Volkswagen også tvunget til at lukke to af sine vigtigste elbil-fabrikker i Tyskland. Også her er årsagen et kollapset salg.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også