Annonce

Importører kræver: Giv os 100% norske tilstande for elbiler

De danske bilimportører, Mobility Denmark, advarer nu regeringen mod et kollaps for elbiler. Sådan som det er sket i Sverige. Importørernes branche-organ forlanger norske tilstande og stabile afgifter for at redde elbilsalget.

De danske bilimportører forlanger nu “norske tilstande” for at sikre fremtiden for elbiler i Danmark.

I en advarsel, der ikke kan misforstås, retter organisationen Mobility Denmark nu en skarp kritik af Christiansborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig med at man peger på Norges succes som den eneste rigtige vej frem. I hvert fald når det kommer til elbiler.

Organisationen advarer samtidig mod at begå de samme fejl som i Sverige, hvor elbilsalget er kollapset.

Det sker i en ny pressemeddelelse fra brancheorganisationen.

Meldingen kommer på et tidspunkt, hvor der er total usikkerhed om de fremtidige afgifter på nye elbiler i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nuværende politiske aftale fra 2020, som elbilerne kører på, betyder, at afgifterne stiger markant fra nytår.

Den usikkerhed frygter bilimportørerne vil bremse den grønne omstilling og sende Danmark i samme retning som Sverige.

Direktør: Norge har vist vejen

På bare fire år er andelen af elbiler i det danske nybilsalg steget fra 22 procent til 73 procent.

Mere efter videoen

Men den udvikling kan hurtigt blive vendt, advarer Mobility Denmark.

– Norge har vist vejen. Ved at opretholde de rette incitamenter vil resultaterne følge, siger Mads Rørvig, administrerende direktør for Mobility Denmark.

– Danmark kan hente meget inspiration fra den norske model, hvor overgangen til grønne biler har været en politisk prioritet.

I Norge er andelen af elbiler i nybilsalget nu tæt på 100 procent. Det er et resultat af mange års stabile og forudsigelige rammevilkår med blandt andet momsfritagelse.

Advarer mod svensk kollaps

Som et skræmmeeksempel peger de danske bilimportører på situationen i Sverige.

Her afskaffede regeringen den såkaldte “klimabonus” for elbiler nærmest fra den ene dag til den anden tilbage i 2022.

Mere efter annoncen

Beslutningen fik salget af elbiler til private til at styrtdykke, og det er endnu ikke kommet sig.

– Det er nu, at danske politikere skal træffe den rigtige beslutning og sikre en langsigtet skattemodel, der gavner den grønne omstilling, siger Mads Rørvig.

Han understreger, at en skattemodel, der belønner grønne valg og ny teknologi, er nøglen til succes.

Mere efter annoncen

Hele den danske bilbranche holder i øjeblikket vejret. Som Boosted for nylig kunne fortælle, er der total politisk kaos omkring de fremtidige bilafgifter.

Den nye skatteminister, Ane Halsboe-Jørgensen, har hidtil nægtet at svare på, hvad der skal ske med afgifterne fra nytår, efter hendes forgænger brød et løfte om en aftale inden sommerferien.

Omvendt skal Mobility Denmark formentlig ikke kigge nordmændene alt for meget over skulderen. I hvert fald har styret i Oslo nu planer om at indfase moms på elbiler.

Den slags er der på den anden side allerede herhjemme. Men for nordmændene ændrer det ikke på, at der er tale om en ekstra afgift.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også